Vaksiner

Høy vaksinasjonsdekning er avgjørende for helsen.

Arbeiderpartiet mener dette om vaksiner:

• At alle over 18 år så raskt som mulig får tilbud om en oppfriskningsdose av koronavaksinen.
  • Oppfriskningsdose av koronavaksine til ansatte i helsetjenesten er nødvendig for å beskytte helsepersonell og deres pasienter.
  • At kommunene også skal prioritere ansatte i skoler og barnehager for en tredje vaksinedose mot korona.
  • Utrede etableringen av et nasjonalt farmasiselskap som kan stimulere til norsk legemiddel- og vaksineproduksjon, enten i egenregi eller i samarbeid med øvrig industri.
  • Bekjempe smittsomme sykdommer internasjonalt, ved å bidra til finansiering, utvikling og likeverdig fordeling av vaksiner og annen helseteknologi som markedet ikke leverer alene. Regjeringen har åpnet for at fattige land kan få tilgang til flere covid-vaksiner og at oppskriftene deles.

Barnevaksinasjonsprogrammet

Det er i dag god vaksinasjonsdekning i Norge, og norske foreldre slutter lojalt opp om det offentlige barnevaksinasjonsprogrammet. Men utviklingen i land rundt oss og noen steder i Norge gjør at det er behov for en mer aktiv føre-var-holdning. Vi kan ikke akseptere at barn i Norge settes i fare ved en økende forekomst av dødelige sykdommer.

Barn har rett på beskyttelse gjennom FNs barnekonvensjon og norsk lov, og det omfatter også en rett til medisinsk behandling eller å unngå sykdommer gjennom vaksinasjon.

Er du enig med Arbeiderpartiet om Vaksiner?

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker