Luftforurensing

Dårlig luftkvalitet er globalt sett et av de aller største miljøproblemene vi har

Vi mener:

Også her i Norge er dårlig luftkvalitet et stort samfunnsproblem. Flere dager i året er luften så dårlig at den bokstavelig talt er livsfarlig i områder med mye trafikk. Derfor mener vi mener det haster med å igangsette tiltak.

Mange kommuner har allerede satt i verk en rekke tiltak for å bedre den lokale luftkvaliteten.

Eksempler på tiltak mot svevestøv er restriksjoner på bruk av piggdekk, hastighetsreduksjoner og økt vedlikehold av veier. Byrådet i Oslo har blant annet satt i gang arbeidet med å redusere antall biler for å gjøre luften bedre.

Kommunene i Norge har ansvar for å gi sine innbyggere ren og frisk luft.

Derfor mener Arbeiderpartiet at de også trenger virkemidlene som lar dem få til dette, og at det haster med å få iverksatt de nye reglene om lavutslippssoner for å redusere luftforurensingen i byene.

Fakta om lavutslippssoner

En lavutslippssone er et definert område man må betale avgift for å kjøre inn i dersom man fører et kjøretøy med utslipp. Dette vil være et effektivt virkemiddel for kommunene for å redusere den lokale luftforurensningen når luftkvaliteten er helsefarlig.

Lavutslippssoner vil kunne begrense bruken av forurensende biler i områder som er spesielt utsatt for lokal luftforurensning, blant annet innen varetransport utført med gamle dieselbiler

Dette har vi gjort:

• 2016

Fremmet lovtekst i Stortinget på våren, siden vi ikke har tid til å vente på Høyre/Frp-regjeringen. Det haster med lavutslippssoner for å redusere luftforurensingen i byene. Det regnes med at nye regler kan iverksettes i 2017.

• 2015

Forslag om lavutslippssoner ble enstemmig vedtatt i Stortinget, men lite har skjedd siden.

• 2012

Kommunene skal ta hensyn til lokal luftkvalitet i planarbeidet og skal hindre at barnehager, skoler, boliger og parker havner i områder med mye luftforurensning. Dette fikk vi på plass med en retningslinje som gir statlige anbefalinger om hvordan luftkvalitet bør håndteres av kommunene i arealplanlegging.

Er du enig med Arbeiderpartiet om Luftforurensing?