Natur

Menneskene er helt avhengig av en natur i balanse. Arbeiderpartiet vil stanse tap av natur og sikre vekst og velferd i fremtiden uten å ødelegge naturen.

Arbeiderpartiets viktigste løsninger:

• Stanse tap av arter og naturtyper og ta vare på det biologiske mangfoldet og urørt natur.
  • Utarbeide et økologisk grunnkart med naturtyper, arter og landskapstyper.
  • Fremme en supplerende nasjonalparkplan og styrke skogvernet, slik at vi når målet om at 10 prosent av den norske skogen vernes gjennom frivillig vern.
  • Gi hensynet til natur og klima større vekt i plan- og bygningsloven og styrke kommunenes rolle og kompetanse i natur- og klimaarbeidet.
  • Sikre at utbyggere som bygger ned skog, jord eller annen natur, skal kompensere for det ved å bidra til restaurering av natur andre steder.
  • Utarbeide et nasjonalt mål og en strategi for å øke den naturlige karbonlagringen i norsk natur.
  • Starte å utforme en nasjonal handlingsplan for natur.

Vi skal ta vare på naturen for fremtidens velferd

En økonomi i balanse er avhengig av en natur i balanse. Naturen og tjenestene den gir oss helt avgjørende for vår økonomiske vekst og utvikling. Vi trenger en gjennomgripende samfunnsendring til hvis vi skal klare å restaurere og beskytte naturen. Naturen tar opp og lagrer omtrent halvparten av alle klimagassutslipp i skoger, myrer, hav og andre naturtyper. Slike prosesser demper virkningen av menneskeskapte utslipp.

I Norge har vi skapt vekst og arbeidsplasser gjennom olje, fisk, skog og godt jordsmonn, og mennesker verden over bruker naturen til å hente ut mat og medisiner og for å få tilgang til rent vann og ren luft.

Naturmangfoldet gir grunnlaget for menneskenes liv på jorda. Å bevare og sikre bærekraftig bruk av naturlige økosystemer, er nødvendig for menneskets framtid og en forutsetning for vekst og velferd i alle samfunn. Økosystemene på land og i havet har en naturlig produksjon som det kan høstes mat fra, og naturen gir grunnlag for menneskenes egen produksjon av mat. Naturen renser vannet og lufta, produserer oksygen, sikrer pollinering av planter, resirkulerer næringsstoffer, binder jordsmonnet, lagrer karbon, beskytter mot erosjon og er viktig for overvannshåndtering og flomdemping.

Arbeiderpartiet vil føre en politikk som stanser tapet av natur og at vi aktivt styrker naturens egen evne til å fange og lagre klimagasser.

Arbeiderpartiet mener vi må ta hensyn til miljø- og naturvern i alt vi foretar oss. Norge skal føre en ansvarlig miljøpolitikk basert på prinsippet om bærekraftig utvikling og føre var-prinsippet. Sammen med klimaendringene er tap av natur den største miljøutfordringen verden står overfor.

Vi kan bygge smartere, planlegge bedre og ta klokere valg for å bevare den mest sårbare naturen. En bærekraftig forvaltning av naturens ressurser vil også forhindre utbrudd av nye pandemier og bidra til å redusere omfanget av klimakrisen. Naturen vår absorberer og lagrer omtrent halvparten av alle klimagassutslipp i skoger, myrer, hav og andre naturtyper. Slike prosesser demper virkningen av menneskeskapte utslipp. Med gode løsninger som bygger på naturens egen teknologi, kan vi klare å både stanse naturtapet og finne gode løsninger for klima og nye arbeidsplasser.

Er du enig med Arbeiderpartiet om Natur?

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker