Frivilligheten

Frivilligheten er viktig i alle lokalsamfunn, og den gir muligheter til aktivitet og engasjement.  Gjennom disse fellesskapene, får vi inkludering og gode oppvekstmiljøer.

Dette vil vi gjøre for frivilligheten:

• Vi har innført full momskompensasjon for frivillige organisasjoner, i tråd med frivillighetens ønsker. Slik kan organisasjonene bruke sin tid til aktivitet, og sørge for at barn og unge inkluderes, uavhengig av familienes økonomi.
  • Slå ring om Norsk Tippings enerett til pengespill og sørge for at overskuddet går til idrett og frivillighet. Fortsette å motarbeide at utenlandske kommersielle spillselskaper får innpass.
  • Bidra til å hindre utenforskap, og derfor inkludere flere barn og unge gjennom målrettede tiltak.
  • Bidra til gratis/rimelig tilgang på lokaler og arealer.
  • Gratis utlån av sports- og friluftsutstyr er et viktig bidrag til å redusere sosiale forskjeller, og er dessuten miljømessig smart. BUAs arbeid for dette støttes.
  • Frivilligsentralene er betydningsfulle initiativ i lokalsamfunnene, både som uformelt treffsted, for folk som trenger litt hjelp i hverdagen, og for mange som ønsker å bidra i sitt lokalmiljø.
  • Sørge for strømstøtte til idrett og frivillighet i en periode med ekstra store strømutgifter.
  • En egen fellesportal «tilskudd.no» er opprettet for å gjøre det enklere å være frivillig.
  • Regjeringen jobber sammen med idretten og andre for å finne varige løsninger for å få deltakelsen opp og prisene og utstyrspresset ned.
  • Regjeringen la nylig frem en kulturfrivillighetsstrategi.

Frivilligheten

Frivilligheten gir møteplasser, engasjement, utvikling og muligheten til å tilhøre et fellesskap. Den skaper gode lokalsamfunn landet over, og fyller en rolle hverken markedet eller det offentlige kan fylle. Det gjelder innen omsorg, friluftsliv, integrering, folkehelse, kultur, idrett og på andre områder.

Vi vil tilrettelegge for frivilligheten.  Det trengs møteplasser, lokaler og anlegg, tilgang på utstyr og skolering, og ikke minst frivillige til å drive mye av virksomheten.  Det trengs mindre av krevende søknadsprosesser og administrasjon, og mer tid til å drive aktivitet.

Er du enig med Arbeiderpartiet om Frivilligheten?