Taxipolitikk
Arbeiderpartiet vil dette med taxipolitikken:
- Sikre et godt drosjetilbud i hele landet.
- Si nei til høyresidens frislipp i taximarkedet.
- Utvikle drosjepolitikken og -tilbudet i dialog med aktørene i bransjen.
- Basere taxipolitikken på kontroll- og innrapporteringssystemer med samme eller tilsvarende funksjonalitet som dagens taksameter.
- Ha fylkeskommunal antallsregulering av drosjeløyver med kvalifikasjons- og vandelskrav til løyvehaver.
- Ha tilknytningsplikt til drosjesentral og generell driveplikt.
- Stille krav om at alle drosjer skal ha taklykt.
- Krav om fagkompetansekrav for drosjeløyvehavere, for at passasjerene skal føle seg trygge, og sikre at løyvehavere har kunnskapen de trenger for å være gode arbeidsgivere.
Vi sier nei til frislipp i drosjenæringen
Drosjenæringen er viktig for både de som er avhengig av et taxitilbud og for de mange menneskene som er sysselsatt i næringen. Arbeiderpartiet mener drosjenæringen må utvikles i tett dialog med aktørene i bransjen, slik at vi får løsninger som både fungerer for næringen og for brukerne.
Utviklingen i drosjenæringen gikk i gal retning etter at høyreregjeringen 1. november 2020 innførte et system hvor nær sagt alle som ønsker det fikk lov til å drive persontransport mot vederlag. For alle praktiske formål betydde dette fri etableringsrett i byene, og at ingen lenger var pålagt å være tilknyttet en drosjesentral. Den ikke-faglige begrunnede dereguleringen av drosjemarkedet så bort fra at ansatte i drosjenæringen trenger forutsigbar inntekt og muligheten til både å sikre seg framtidig pensjon og trygdeordninger. Ap mer motstander av å ta det gammeldagse løsarbeidersamfunnet tilbake til transportnæringen. Det skaper bare større forskjeller og bidrar til mer useriøse forhold i arbeidslivet.