Arbeidsmiljøloven

Arbeiderpartiet vil fornye og forsterke arbeidsmiljøloven

Vi vil:

• fjerne den generelle adgangen til midlertidige ansettelser
  • fjerne muligheten til å bruke arbeidskontrakter uten lønn mellom oppdrag, og såkalte nulltimerskontrakter
  • gjøre det tydelig i lov og forskrifter hva det vil si å være arbeidstaker og arbeidsgiver
  • styrke retten til heltd og styrke fortrinnsretten til økt stilling
  • innføre kollektiv søksmålrett i saker der det er spørsmål om ulovlig innleie av arbeidskraft
  • gjennomføre en ny handlingsplan for et seriøst og organisert arbeidsliv
  • at aktivitet utført fra fartøy i tilknytning til petroleumsvirksomhet omfattes og reguleres av norsk lov
  • at unntak fra reglene om arbeidstid kun skal være lov der det er dekning for det i en landsdekkende overenskomst
  • inkludere arbeidet mot seksuell trakassering i arbeidsmiljøloven
  • sikre et mer anstendig lønnsgulv i alle bransjer der en eller begge parter mener det er behov for det gjennom å forenkle og forsterke allmenngjøringsloven.

Arbeidsmiljøloven svekkes

Med et trygt og ryddig arbeidsliv kan flere være yrkesaktive, flere vil kunne kombinere yrkesliv og familieliv og færre vil falle utenfor. Derfor er Ap imot å svekke arbeidsmiljøloven, slik Høyre og Frp legger opp til. Etter at Høyre og Frp kom i regjering, har de foreslått store endringer som gir konsekvenser for deg som er arbeidstaker.

Arbeidsmiljøloven er en av våre viktigste lover og en bærebjelke i den norske modellen. Loven må forsterkes og fornyes for å møte endringene i arbeidslivet.

Dette skiller oss fra Høyre/Frp-regjeringen

• Faste jobber skal være hovedregelen

Med et trygt og ryddig arbeidsliv kan flere være yrkesaktive, flere vil kunne kombinere yrkesliv og familieliv, og færre vil falle utenfor.

Arbeiderpartiet vil reversere endringene i arbeidsmiljøloven om midlertidighet. Arbeiderpartiet vil at faste stillinger skal være hovedregelen i Norge.

Høyre/FrP-regjeringen har innført generell adgang til midlertidige ansettelser. Det gir økt usikkerhet både i arbeidslivet og privat.

• Lavere lønn for beredskapsvakt

Høyre/Frp-regjeringen ville at beregningsbrøken for beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet endres. I forslaget heter det at 1/8 av beredskapsvakten, utenfor arbeidsstedet, nå skal regnes med i arbeidstiden, mot 1/5 tidligere. Dette betyr at de som jobber i en viktig del av vår beredskap for å passe på liv og eiendom blir lønnet lavere.

Arbeiderpartiet Vil fagforeninger skal kunne gå til rettsak på dine vegne, og mener det er et viktig verktøy i kampen mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.

Høyre/FrP-regjeringen Fjernet muligheten for kollektiv søksmålsrett.

• Lik lønn for vikarer

Vikarbyrådirektivet krever at en innleid arbeidstaker har krav på de samme lønns- og arbeidsvilkårene i innleievirksomheten som ved fast ansettelse.

Arbeiderpartiet vil vikarer skal ha krav på samme lønn som bedriftens egne ansatte.

Høyre/FrP-regjeringen vil åpne for at vikarer kan lønnes lavere enn innleiebedriftens egne ansatte, gjennom unntak fra likebehandlingsprinsippet.

• Mindre hjelp fra fagforeningen din

Høyre/Frp-regjeringen foreslo at Arbeidstilsynet får utvidet myndighet til å godkjenne alternative arbeidstidsordninger, som betyr mindre innflytelse for fagforeninger.

Arbeiderpartiet var mot at arbeidsgivere i større grad skal kunne pålegge deg å jobbe søndager.

Høyre/FrP-regjeringen ville at arbeidsgiver i større grad skal kunne pålegge deg søndagsarbeid.

Er du enig med Arbeiderpartiet om Arbeidsmiljøloven?