Seniorpolitikk

Arbeiderpartiet vil gjøre det lettere for eldre å delta i arbeidslivet.

Vi vil dette i seniorpolitikken:

• Beholde den ekstra ferieuken for arbeidstakere over 60 år.
  • Sikre en fortsatt god pensjon og at den kan kombineres med å være i arbeid.
  • Stimulere til at flere eldre står i arbeid.
  • Jobbe mot aldersdiskriminering i arbeidslivet.

Eldre arbeidstakere er en stor ressurs

Å være i arbeid er viktig både for den enkelte og for samfunnet. Det viktigste for at flere skal stå lenger i jobben er at det lønner seg å jobbe. Derfor var pensjonsreformen viktig. Selv med gode muligheter for tidlig pensjon, ser vi at eldre likevel nå jobber lenger, og at mange jobber ved siden av at de tar ut pensjon.

For å sikre at folk skal klare å stå lengre i jobb trengs et godt og ryddig arbeidsliv. I stedet for å svekke arbeidsmiljøloven, med svakere vern og økt bruk av midlertidige ansettelser, trenger vi å styrke den seriøse og organiserte delen av arbeidslivet.

Dagens rettigheter

I følge arbeidsmiljøloven har personer over 62 år rett til redusert arbeidstid. Det skal også tas hensyn til alder ved utformingen av den enkeltes arbeidssituasjon.

I noen tariffavtaler finner man også bestemmelser om seniorer og seniorordninger, for eksempel ekstra fridager, kortere arbeidsdag, tilrettelegging og kompetanseutvikling. Noen bedrifter har også egne seniortiltak utover det som følger av lov og tariffavtaler.

Dette skiller oss fra høyresiden

• Ekstra ferieuke

Dersom du fyller 60 år i løpet av det året du skal ha ferie, har du rett til en ekstra ferieuke.

Arbeiderpartiet Vil beholde den ekstra ferieuken for seniorer.

Høyresiden Høyres programkomite har foreslått å fjerne den ekstra ferieuken for seniorer.

Er du enig med Arbeiderpartiet om Seniorpolitikk?