Fergepriser

Fergepriser

Arbeiderpartiet har halvert billettprisene på ferge og har gjort fergene til samfunn uten veiforbindelse til fastlandet gratis.

Arbeiderpartiets politikk på fergepriser:

  • Ferge til samfunn uten veiforbindelse til fastlandet ble gratis i 2023.
  • I 2023 ble fergetakstene langs kysten halvert sammenliknet med prisen ved starten av 2021.
  • Fergesamband med under 100 000 reisende er nå gratis. Fylkeskommunene får penger til å finansiere dette.
  • Vi vil harmonisere fergepriser i samarbeid med fylkeskommunene slik at det blir en likere praksis på ulike samband.
  • Arbeiderpartiet har innført nullutslippskrav for ferger i offentlige anbud fra 1. januar 2025. For hurtigbåter er det økt støtte til lav- og nullutslippsprosjekter for hurtigbåter.

For mange på kysten er ferge den eneste reiseveien. I fylkene langs kysten pendler svært mange til jobb. Vi har de siste årene hørt sterke historier i mediene om familier som vurderer å flytte fordi de må betale flere titalls tusen i fergebilletter i året. Vi mener det ikke kan fortsette.

En halvering av fergeprisene betyr en lettelse for vanlige folk, som gjør det rimeligere å komme seg til og fra arbeid. Den stadig voksende utgiften pendlere langs hele kysten må betale vil halveres, noe som betyr at flere får mulighet til å bruke mer av egen lønn på seg selv og sin familie.

Videre har vi en målsetting om gratis ferje til øyer og andre samfunn uten veiforbindelse til fastlandet, samt å gjøre alle ferjesamband med under 100 000 passasjerer årlig gratis.

Et eksempel: En pendler som hver arbeidsdag reiser tur/retur med ferje mellom Molde og Vestnes i Møre og Romsdal med en bensin- eller dieselbil med AutoPASS-avtale vil spare om lag 18 000 kroner i 2023 sammenlignet med ferjetakstene i januar 2021. 

Flertall for lavere fergepriser

Under Solberg-regjeringen steg fergetakstene i hele landet betydelig og skapte etter hvert et fergeopprør langs kysten. Arbeiderpartiet vedtok på landsmøtet våren 2021 å halvere fergetakstene langs hele kysten i løpet av stortingsperioden, og dette løftet ble også tatt inn i Hurdalsplattformen.

Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt fikk våren 2021 flertall for et felles forslag i Stortinget, som betød at den daværende høyreregjeringen måtte redusere fergetakstene allerede da.

Rettferdig klimapolitikk

En rettferdig klimapolitikk må føre til utslippskutt som vi tar i fellesskap. Det er urettferdig dersom de som bor langs kysten skal måtte ta store deler av regningen for omlegging til null- og lavutslippsfartøy. Det vil svekke legitimiteten til viktige klimatiltak og forsinke det grønne skiftet. God klimapolitikk får folk med seg, fordi man fordeler byrdene, og godene, rettferdig. 

Nullutslippsferjer er konkurransedyktige med dieselferger på enkelte samband, og det forventes at nullutslippsløsninger vil bli stadig mer konkurransedyktige. Det forventes en tilsvarende utvikling for hurtigbåtene.

Strategisk satsing på kysten

For Arbeiderpartiet er halvert billettpris på ferge en del av en større, strategisk satsing på mulighetene som ligger på kysten. Satsing på fiskerihavner er også en del av dette. Det samme er fiskeri- og havbrukspolitikken.

Flere av Norges viktigste eksportnæringer ligger i områder der mange er avhengig av ferge. Vi ønsker at havnæringene skal ta en større plass i norsk økonomi og bidra til flere trygge arbeidsplasser. Arbeiderpartiet har satt et ambisiøst mål om 50 prosent vekst i norsk fastlandseksport innen 2030. Da må det være attraktivt å bo og drive næring langs kysten og fjordene, og mulig å komme seg på jobb uten at det skal koste skjorta.