Blid Kjersti Stenseng på talerstolen på Arbeiderpartiets landsmøte

Kjersti Stenseng: Sammen blir oss sterkere

Aps landsmøte 5. mai 2023

– Oss er med i Arbeiderpartiet fordi oss har ei urokkelig tro på fellesskapet. Fellesskap som en politisk løsning, men og fellesskapet i vårt parti. Oss er helt avhengig av at folk fra alle samfunnslag engasjerer seg i vårt parti. Det er bare da oss er relevante. Gjennom et sterkt medlemsdemokrati sørger oss for politikk som gjer hverdagen litt bedre for det breie laget av folket, sa partisekretær Kjersti Stenseng i sin tale til Arbeiderpartiets landsmøte.

Oppgjør med hets

Stenseng tok i sin tale et oppgjør med hets og trakassering mot politikere.

– Oss vet at mange vegrer seg for å ta på seg engasjementet på grunn av hets og trakassering. Jeg har flere ganger enn jeg liker å tenke på hatt samme opplevelse, når jeg er ute i partiet. Det kommer noen bort, etter en debatt.  Under middagen eller på kvelden:

«Jeg har hatt noen veldig meningsfylte år i kommunestyret. Jeg brenner for det samme sakene fortsatt. Men jeg orker ikke lenger å stå i det.»

– Og nettopp det er hensikten til de som sprer mistillit, trusler og konspirasjoner. De vil ha folk ut av folkestyret.  Det skal oss rett og slett ikke godta, sa Stenseng.

Valgkampmaskineriet er oss

I talen brukte partisekretæren mye tid på fylkes- og kommunevalgkampen.

Arbeiderpartiet stiller liste i 354 av 357 kommuner i år. Det er flere enn i 2019, og resultatet av et langsiktig, organisatorisk arbeid.

– Kampen for mer trygghet, like muligheter for alle og for sterkere fellesskap, begynner med flertall i kommunene, slo Stenseng fast.

Denne uken sparkes den lange valgkampen i gang med partiets vårkampanje. Det skal bankes på dører, deles ut roser og ringes rundt til medlemmer.

– Når oss kommer til valgnatta skal oss føle at oss har gjort vårt absolutt beste for å farge landet rødt. Andre partier har milliardærenes makt på sin side, Men oss har den største ressursen av alle – folk som vil noe. Vårt sagnomsuste valgkampmaskineri er først og fremst dette. Det er først og fremst dere. Det er oss.