Media, film og TV

Nyhets- og aktualitetsmediene er sentrale for folkeopplysning, demokrati og opplevelse av fellesskap.

Dette vil vi gjøre for mediene:

• Forsterke NRKs rolle som en bred allmennkringkaster med sterk tilstedeværelse i hele landet, gjennom å sikre en forutsigbar styring og finansiering.
  • Ta initiativ til internasjonalt samarbeid slik at de globale medieaktørene betaler skatter og avgifter i de landene de opererer i, med sikte på å styrke finansieringen av mediestøtteordningene.
  • Beskytte frie medier og det offentlige ordskiftet mot alle forsøk på å innskrenke ytringsrommet og ytringsfriheten.
  • Ha en årlig redegjørelse for Stortinget om pressefrihet, mediemangfold og journalistikkens vilkår i Norge.
  • Lage en nasjonal strategi mot falske nyheter.
  • Ikke svekke det samlede nivået på mediestøtten, men utvikle ordninger som bidrar til innovasjon og som sørger for at lokalaviser kan lykkes med overgangen til nye plattformer.
  • Sørge for at lokalradioene får midler til å lykkes med overgangen fra FM til DAB.
  • Beskytte mennesker som er truet på grunn av sine meninger og ytringer. Redaktører og journalister skal ha et særskilt vern.

Digitalisering

Digitalisering har ført til at medievaner og forretningsmodeller er radikalt forandret. Mange av de mest sentrale mediene i Norge har store utfordringer med å finansiere god journalistikk og med å møte konkurransen fra internasjonale medieaktører. Vi er spesielt bekymret for kvalitetsjournalistikkens kår og vil ta et større politisk ansvar for å sikre ytringsfrihet og medienes mulighet til å fylle sin samfunnsrolle i alle deler av landet.

NRK

Arbeiderpartiet vil sikre NRKs rolle som en bred allmennkringkaster med sterk tilstedeværelse i hele landet gjennom forutsigbar styring og finansiering, og bidra til at NRK styrker mediemangfoldet i Norge. Vi vil ha et sterkt, nyskapende og reklamefritt NRK.

Hvorfor er det viktig med et sterkt NRK?

NRK tilbyr felles opplevelser og binder Norge sammen. Norsk språk, identitet og kultur trygges, sammen med kunnskap om vårt geografiske mangfold.

NRK bidrar også til kvalitetsmessig gode barneprogrammer, formidling av talenter og norskprodusert musikk.

Film

Arbeiderpartiet mener det må satses på filmskaping og talentutvikling i alle deler av landet, gjennom filmregionene og Filmfondet. Norsk film og norske TV-serier må derfor ha nok produksjonsmidler, og filminsentivordningen må videreutvikles.

Vi vil øke mangfoldet i norsk film ved å arbeide for flere kvinner i film og serier og satse mer på samisk film, videreutvikle filminsentivordningen, og sikre en fortsatt desentralisert kinostruktur for at folk i hele landet skal ha mulighet til å se film på kino.

Er du enig med Arbeiderpartiet om Media, film og TV?