Carl Jeppesen †

Carl Jeppesen har skrevet seg inn i historien som leder av fyrstikkarbeidernes streik i 1889. Her hadde han bistand av blant andre Bjørnstjerne Bjørnson. Han var formann i Det norske Arbeiderparti i to perioder.

Carl Jeppesen ble født i 1858 og døde i 1930. Han vokste opp foreldreløs i et fattigstrøk i København, og arbeidet som sigarmaker både i hjembyen og Hamburg. Han var engasjert både i sosialistiske og faglige foreninger før han 20 år gammel slo seg ned i Christiania som børstebinder.

Her ble han Chr. Holtermann Knudsens nærmeste medarbeider, og han ble i 1886 formann i Socialdemokratisk Forening. Han var også medlem av den komiteen som forberedte stiftelsen av LO.Jeppesen var formann i Arbeiderpartiet i 1890-92 og 1894-97. På denne tiden forfattet han partiets første prinsipprogram. Han var redaktør av partiets hovedorgan "Social-Demokraten" først 1887-91 og deretter igjen i 1906-12.Ordfører i Oslo var han i perioden 1917-19.

Ved sprengningen av Arbeiderpartiet i striden om Moskvatesene i 1921, fulgte han det nydannede Norges socialdemokratiske arbeiderparti ut av moderorganisasjonen.

Carl Jeppesen har også skrevet den kjente arbeidersangen "Gryr i Norden". Han skrev også skuespill, utallige dikt, sanger og prologer. Han var dessuten i en årrekke redaktør av vittighetsbladet Hvepsen. De som kom i nærheten av Jeppesen ble slått av hans beherskede, man aldri sviktende vitalitet, hans livskraft. Det var dessuten en viss naturlig forbindelse mellom Jeppesens evner som politiker og hans talens som lyriker. Det skyldtes hans egen skole i kunsten å tale. Hans leste høyt i enerom av både poetiske verker og sosialistiske klassikere, og lærte på denne måten ikke bare hva han skulle si, men også måten å framføre det på. Denne skolen kunne han trygt anbefale til andre.