Portretter av Jonas Gahr Støre, Tonje Brenna, Jan Christian Vestre og Kjersti Stenseng

Valgkomiteens innstilling

Tonje Brenna og Jan Christian Vestre innstillt som Arbeiderpartiets nye nestledere.

Valgkomitéen har lagt fram en enstemmig innstilling på Jonas Gahr Støre som partileder, Kjersti Stenseng som partisekretær og på Tonje Brenna og Jan Christian Vestre som Arbeiderpartiets nye nestledere.

– Det har vært et mål for oss å speile landet på en god måte, og at vi innstiller på et sentralstyre som både bidrar til fornyelse og lokal representasjon. I tillegg til geografisk representasjon, vil denne innstillingen styrke minoritetsperspektivet i sentralstyret. Det har vært viktig for partiorganisasjonen, sier Peggy Hessen Følsvik, valgkomitéens leder.

Valgkomitéens innstilling har sikret god representasjon fra hele Norge. Kysten fra Agder til Finnmark er godt representert, og alle de nordligste fylkene får plass i denne innstilingen. Det har vært et mål for komitéen å sikre et sterkt sentralstyre som kan ta fatt på utfordringene Arbeiderpartiet står i. Følsvik er fornøyd med at dette er oppnådd i denne innstillingen.

– Jeg er glad for at vi i denne innstillingen har fått to nye nestleder, og flere nye har kommet inn. Jan Christian og Tonje representerer en ny generasjon politikere i partiet, samtidig som de har lang erfaring fra både AUF og ulike verv i Arbeiderpartiet. Begge to representerer Utøyagenerasjonen, og har vært viktige for å bygge AUF og Arbeiderpartiet videre etter 22. juli. Sammen med Jonas og Kjersti, er jeg trygg på at vi har funnet en sterk partiledelse for veien fremover.

Det har vært en god og bred prosess for å komme frem til en innstilling som hele valgkomitéen stiller seg bak. Arbeiderpartiet går dermed samlet mot et landsmøte hvor politikken står i fokus, og hvor vi løfter frem våre løsninger for trygghet, muligheter og et sterkere fellesskap.

– Det har vært viktig for valgkomiteen å få til en samlende og enstemmig innstilling. Det har vi fått til. Det er jeg glad for.

Nytt sentralstyre velges på landsmøtet som avholdes 4.–6. mai.

Innstillingen er som følger:

Leder: Jonas Gahr Støre, Oslo

Partisekretær: Kjersti Stenseng, Innlandet

Nestleder: Tonje Brenna, Akershus (Ny)

Nestleder: Jan Christian Vestre, Oslo (Ny)

Cecilie Terese Myrseth, Troms

Marte Mjøs Persen, Vestland

Ingvild Kjerkol, Trøndelag

Terje Aasland, Vestfold og Telemark

Bjørnar Skjæran, Nordland

Ahmed Lindov, Agder (Ny)

Kari Nessa Nordtun, Rogaland (Ny)

Anette Trettebergstuen, leder av kvinnenettverket

Peggy Hessen Følsvik, LO

Mette Nord, Fagforbundet

Jørn Eggum, Fellesforbundet

Tore O. Sandvik, Trøndelag

Per Vidar Kjølmoen, Møre og Romsdal

Masud Gharahkhani, Buskerud (Ny)

Kristina Hansen, Finnmark (Ny)

Sindre Martinsen-Evje, Østfold (Ny)

Raymond Johansen, Oslo

I henhold til partiets vedtekter tiltrer AUFs leder med fulle rettigheter.