Lærere

Arbeiderpartiet vil ha flere lærere per elev, gi læreren mer tid til å være lærer og sikre lærerne godt, faglig påfyll.

Vi vil satse på lærerne:

• Sørge for flere lærere per elev, spesielt hos de yngste elevene.
  • Ansette flere lærere, blant annet ved å innføre en norm for lærertetthet minimum på kommunenivå.
  • Styrke kommuneøkonomien.
  • Foreta en nasjonal opprydning i mål og regler for skolen, kutte i det statlige utdanningsbyråkratiet og redusere lærernes «tidstyver» - kravene til dokumentasjon og rapportering.
  • Utarbeide en tillitsreform for skolen, i samarbeid med i samarbeid med skolesektoren selv.
  • Sørge for mer etter- og videreutdanning for lærere.
  • Øke rekrutteringen til læreryrket, blant annet med mer praksis i utdanningen

Flere lærere gir mer kunnskap

«Hvordan hadde du det på skolen i dag?» «Hva lærte dere, da?» Dette er de to spørsmålene foreldre gjerne stiller barna sine etter endt skoledag. Flere lærere er viktig for svarene på begge.

For at hver enkelt elev skal oppleve læring og mestring, må vi ha nok lærere – med bedre tid. Lærerne er tydelige: Skal de få gjort jobben, trenger de mer tid til hver enkelt elev. Arbeiderpartiet er enig. Derfor vil vi ha flere lærere - ikke færre.

Grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning må tidlig på plass. Ellers blir eleven hengende etter, og problemer får bygge seg opp. Derfor vil vi spesielt satse på flere lærere hos de yngste elevene.

Arbeiderpartiet vil ansette flere lærere, blant annet ved å innføre en norm for lærertetthet minimum på kommunenivå. Vi vil utrede utformingen for å sikre at hensynet til fleksibilitet og prioritering av skoler og elever med størst behov i varetas. Bemanningsnormen skal i første omgang være fra 1. til 4.klasse, og ikke gå på bekostning av kvaliteten i de øvrige klassetrinn.

Lærernorm og styrket kommuneøkonomi

For å få nok lærere, vil vi ha en fastsatt norm for lærertetthet – hvor mange elever det skal være per lærer. Dette for at pengene ikke skal bli spist opp av andre kommunale oppgaver.

Samtidig er andre kommunale oppgaver også viktig, ikke minst for barna våre. Derfor vil kommuneøkonomien bli bedre med en Arbeiderparti-ledet regjering. Vi har penger til det, fordi vi ikke bruker dem på virkningsløse skattekutt til dem som har mest fra før. I vårt alternative 2017-budsjett foreslo vi 3 milliarder kroner mer til kommunene, det ville gjøre en forskjell.

Mindre byråkrati, fjerning av tidstyver

For mye av lærerens tid går med til andre oppgaver enn å følge opp barna og gi god opplæring.

Vi er allerede i gang med å redusere krav om dokumentasjon, rapportering og kontroll i de kommunene vi styrer. I regjering vil vi ta et nasjonalt initiativ til å rydde opp i mål og regler for skolen, kutte i det statlige utdanningsbyråkratiet og redusere krav om dokumentasjon og rapportering.

Vi vil også få flere yrkesgrupper inn i skolen, slik at mer tid frigis til undervisning og til å følge opp elevene.

Mer etter- og videreutdanning

Arbeiderpartiet har i Stortinget stemt for mer penger til etter- og videreutdanning for lærere. Vi vil fortsette satsingen for å gi flest mulig lærere mulighet til å tilegne seg mer kunnskap og til å utvikle seg faglig.

Øke rekrutteringen

Det er for få studenter som vil bli lærere hos de yngste elevene, og spesielt for få menn. Arbeiderpartiet vil gjøre lærerutdanningen enda bedre gjennom mer praksis og en større andel pedagogikk.

Respekt for læreren som fagperson

I Norge har vi engasjerte lærere som hver dag står på for å gi ny kunnskap og læring til hver enkelt elev.

Men det holder ikke å si at man vil gjenreise den profesjonelle lærerrollen, og respekten for læreren som fagperson, hvis man i praksis viser lærerne mistillit gjennom overdrevne krav til rapportering og dokumentasjon.

Arbeiderpartiet i regjering vil derfor utarbeide en tillitsreform for skolen, i samarbeid med skolen.

Det handler om å gi lærerne mer tid til lærerarbeid, bedre muligheter til kompetansepåfyll og mindre byråkrati og rapportering. Det handler om å viser mer tillit til lærerne og deres faglige arbeid.

Bidrar vi til større respekt for lærerjobben som profesjon, bidrar vi også til å løfte stoltheten rundt læreryrket. De som jobber i skolen, gjør en av Norges viktigste jobber. Har vi dårlige skoler, risikerer vi å få dårlige leger, sykepleiere, ingeniører og fagarbeidere i all fremtid. Gode og motiverte lærere er avgjørende.

original
Trond Giske, nestleder

Dette skiller oss fra Høyre/Frp-regjeringen

Dette har vi gjort:

• 2005 - 2013

Lovfestet plikt til tidlig innsats i fagene norsk eller samisk og matematikk på 1.–4. årstrinn, og ga én milliard kroner til økt lærertetthet.

• 2005 - 2013

Innførte ny og spesialisert lærerutdanning, krav om fordypning i alle undervisningsfag og minimum 100 dager veiledet praksis for nye lærere.

• 2005 - 2013

Bevilget 1,5 milliarder kroner øremerket til økt lærertetthet i ungdomstrinnet (600 flere lærere). I tillegg ble det 4500 flere lærerårsverk som følge av bedre kommuneøkonomi.

• 2005 - 2013

Tidoblet den statlige støtten til videreutdanning for lærere, og gjennomførte den største kompetanseutviklingssatsingen i ungdomsskolen noensinne.

Er du enig med Arbeiderpartiet om Lærere?