Kommuneøkonomi

Arbeiderpartiet vil ha en sterk og forutsigbar kommuneøkonomi

Dette vil vi gjøre med kommuneøkonomien:

• Vi ønsker at kommunene skal være bedre stand til å prioritere viktige velferdsområder som barnehage, skole, helsetjenester og eldreomsorg.
  • Sikre gode og likeverdige tjenestetilbud over hele landet.
  • Bruke totalt tre milliarder kroner mer på kommunene; to milliarder til kommunene og én til fylkeskommunene.

Kommunene løser viktige oppgaver

Veksten i kommuneøkonomien er for dårlig til å løse de store oppgavene kommunene har ansvaret for.

Det handler om noen av våre viktigste velferdstjenester som folk daglig bruker. Barnehage, skole, eldreomsorg og helsetjenester. Kommunene har også ansvaret for tilbud til de som har behov for ekstra innsats fra samfunnet: barnevern, sosialhjelp, kommunale boliger og andre tiltak.

Dårlig kommuneøkonomi

Ansvaret for stram kommuneøkonomi ligger hos regjeringen og flertallet på Stortinget. Ordførere og folkevalgte kan ikke trylle fram ekstra midler til satsinger lokalt når regjering og storting ikke spiller på lag.

De siste to årene har det vært rekordlav vekst i sysselsettingen i kommunene på tross av rekordhøy bruk av oljepenger. Flere ansatte i barnehage, skole og eldreomsorg ville økt kvaliteten på tjenestene.

For å sikre en bedre skole og eldreomsorg over hele landet må vi derfor styrke kommunenes økonomi.

– Arbeiderpartiets mer enn 200 ordførere er utålmodige etter drahjelp fra regjeringen til å bygge videre ut velferdstjenestene i sitt lokalsamfunn. De vil ha flere barnehageplasser. De vil ha tidlig innsats i skolen. De vil styrke kvaliteten i eldreomsorgen. Vårt alternative kommuneopplegg ville satt kommunene bedre i stand til å gjennomføre dette.

Helga Pedersen

Er du enig med Arbeiderpartiet om Kommuneøkonomi?