Hva er forskjellen på Arbeiderpartiet og Høyre?

Ap vs. Høyre - les hvordan partiene skiller seg fra hverandre

Det er mange områder hvor Arbeiderpartiet og Høyre er uenige. Her er noen skillesaker vi mener er viktige.

Ap vs Høyre

• Ulikhet

Hva skal gjøres med ulikhet og forskjeller?

Arbeiderpartiet står for et samfunn med rettferdighet, likeverd og solidaritet. Vi vil redusere forskjeller og gi alle like muligheter uansett hvor du bor, eller hvor mye penger du har. Fellesskapet vårt skal bygges på at vi skaper og deler, og at vi gjør vår plikt og krever vår rett. De som har mest skal bidra mest, og de som trenger det skal vite at fellesskapet stiller opp for dem. Gode barnehager og skoler, trygg og verdig eldreomsorg og et godt helsetilbud er viktige oppgaver som det offentlige skal løse. Det er vår felles trygghet.

Høyre har i årene de har styrt vist at de prioriterer milliarder i skattekutt til de som har mest fra før, mens de som tjente minst fikk enda mindre. De økte forskjellene mellom ulike deler av landet ved å sentralisere og flytte viktige tjenester lengre unna folk. Samtidig har de gjennomført en lang rekke usosiale kutt i velferden, og gjort arbeidslivet mer utrygt. Denne politikken viderefører de i opposisjon, der de fortsatt foreslår store kutt i formuesskatten, økning i barnehageprisen for vanlige familier og gjeninnføring av det urettferdige karensåret for mottakere av arbeidsavklaringspenger. Konsekvensen er større forskjeller mellom folk i Norge.

• Skole og utdanning

Hva skiller partienes utdanningspolitikk?

Arbeiderpartiet vil gi barn og unge en skole der de trives bedre og lærer mer. Med en mer aktiv, praktisk og tilpasset undervisning gir vi elevene grunnlaget for å lykkes i livet. Lærere og fagfolk skal ha tid og tillit til å gi oppfølging eller hjelp med én gang. Variert undervisning, bedre oppfølging og flere kvalifiserte lærere med mer tid gir mer og bedre læring. Barn og unge må ha det bra for å lære bra. Derfor vil Arbeiderpartiet ha en skole som tar både læring og trivsel på alvor. En god skole som gir barn like muligheter, er viktig for å redusere forskjeller, sosialt og geografisk. Vi innfører en tillitsreform, og tar nå et oppgjør med høyresidens feilslåtte tro på at mer testing og mistillit til lærerne gir mer læring.

Høyre har ført en skolepolitikk som har gjort skolen for teoretisk og stillesittende, med mindre trivsel og mer stress. Resultatet er at mange elever sliter med motivasjonen, stadig flere opplever stress og press og for mange går ut av ungdomsskolen med for svake resultater. I en tid med lærermangel vil Høyre «avskilte» erfarne lærere i skolen, og gjeninnføre et rigid 4-krav i matte som stenger ute flinke lærerstudenter. De stemte mot en tillitsreform i skolen, selv om unødvendig testing og byråkrati gir mer mistillit og overstyring, og lærerne mindre frihet til å gi alle elever en tilpasset undervisning. Høyreregjeringen stoppet grep den rødgrønne regjeringen hadde gjort for å rekruttere og beholde flere kvalifiserte lærere over hele landet, og for mer praktisk læring og mer kompetanse til lærerne i bredden av skolens fag. Dette står i veien for en praktisk, aktiv og moderne skole med bedre læring for alle. Høyre har stått for en økende privatisering gjennom å innføre såkalte «profilskoler» og godkjenne nye privatskoler mot kommunene og fylkeskommunenes ønske. Det tapper den offentlige fellesskolen for ressurser, og svekker fellesskapet som gir alle elever like muligheter.

• Helse og eldre

Hva mener Arbeiderpartiet og Høyre om helse og eldre?

Arbeiderpartiet sier nei til privatisering av eldreomsorgen og vår felles helsetjeneste. Trygge, gode velferdstjenester skapes ikke av konkurranseutsetting og privatisering. Derfor ønsker vi en sterk offentlig helsetjeneste, styrt av fellesskapet og finansiert over skatteseddelen. Arbeiderpartiet aksepterer ikke en utvikling der enkeltpersoners betalingsevne i økende grad gir fortrinn eller bedre helsehjelp og eldreomsorg. Vi vil sørge for en skikkelig finansiering av helsetjenestene, fremfor å bruke pengene på ideologiske privatiseringsreformer.

Høyre har sluppet kommersielle, private aktører til på stadig nye områder i velferden vår. Da Høyre satt i regjering var deres store prestisjereform å sikre fri etableringsrett for private aktører – såkalt fritt behandlingsvalg. Det gir store overføringer til kommersielle tilbydere, og svekker vår felles helsetjeneste. Samtidig ble det kuttet i offentlig velferd, og gjennomført en rekke smålige kutt i støtteordninger til de som trenger det aller mest. Verken fastlegekrisen eller sykepleiermangelen ble tatt på alvor. Nå går Høyres ordførerkandidatene i de største byene til valg på å gjennomføre en kommersialisering av eldreomsorgen og velferden lokalt, med de konsekvensene det vil få for både beboere og ansatte.

• Arbeid

Hva skiller partiene innen arbeidspolitikken?

Arbeiderpartiet kjemper for et trygt og rettferdig arbeidsliv for alle. Sammen med en styrket fagbevegelse vil vi bekjempe sosial dumping og arbeidslivskriminalitet, begrense innleie, sørge for at flere kan jobbe heltid og satse på livslang læring og kompetanse. Arbeid til alle er jobb nummer én i næringspolitikken. Vi vil føre en aktiv næringspolitikk som tilrettelegger for økt næringsutvikling og nye arbeidsplasser, samtidig som vi ivaretar fellesskapets interesser knyttet til klima og bærekraft, lønns- og arbeidsvilkår, seriøsitet i arbeidslivet og lokale ringvirkninger i hele landet.

Høyre flytter makt fra arbeidstakere til arbeidsgivere, åpner for mer bruk av midlertidige stillinger, og “anerkjenner det uorganiserte arbeidslivet”. Etter åtte år med høyreregjering, hadde vi færre i arbeid og flere på trygd. Vi eksporterte for lite, og det ble heller ikke gjort nok for å skape nye jobber. Den generelle adgangen til midlertidige ansettelser skapte usikkerhet for tusenvis av arbeidstakere, og den manglende innsatsen mot sosial dumping gjorde arbeidslivet mer utrygt.

• Distrikt

Hva er skillelinjene på distrikt?

Arbeiderpartiet vil flytte arbeidsplasser til distriktene, ikke fra distriktene. Vi vil ha velferdstjenester nærmere der folk bor, ikke kutte i tilbudet til distriktene. Vi skal snu sentraliseringen og fremme en helhetlig strategi for statlig nærvær i regionene, der offentlige etater og institusjoner bidrar til lokale arbeidsplasser og kompetansemiljøer. Ikke minst skal Arbeiderpartiet i regjering sørge for å tilby utdanning nært der folk bor, gjennom å opprette lokale utdanningssentre i hele landet.

Høyre overkjørte distriktene gjennom åtte år de satt i regjering. Det utløste et legitimt distriktsopprør og skapt en pessimisme som er skadelig for folk, lokalsamfunn og Norge. Høyreregjeringen sto for en sentralisering av offentlige arbeidsplasser. Høyre sørget for tvangssammenslåing av kommuner og fylker, og la ned skattekontor og NAV-kontor i hele landet.