Formuesskatt

Formuesskatten gjør at de rikeste bidrar til fellesskapet, og er med på å redusere forskjeller.

Vi vil dette med formuesskatten:

• Gå mot Høyres forslag om å gjøre 3900 flere personer til nullskatteytere.
  • At kun de med en formue over 1,48 millioner kroner skal betale formuesskatt.
  • Øke formuesskatten til 1,1 %.
  • Holde fast på endringer som gjør at formuesskatten i større grad stimulerer til investeringer i næringsliv og produksjon.

Formuesskatten sikrer at de som har minst generelt sett kan betale mindre skatt, mens de som har mest betaler noe mer.

Kutt i formuesskatt gir liten effekt

I august 2015 leverte Menon en rapport om kapitalbeskatning og investeringer i norsk næringsliv på bestilling fra regjeringen. Rapporten konkluderer med at kutt i formuesskatten er nesten uten virkning på bedriftenes investeringer.

Finansdepartementet skriver i skatteproposisjonen 2015 at «Det er ikke grunnlag for å budsjettere med dynamiske effekter i 2015 av forslagene til skatteendringer».

I nasjonalbudsjettet 2015 skriver regjeringen at «Siden kapitalmarkedene i Norge i det store og hele fungerer godt, vil formuesskatten antagelig først og fremst påvirke sparingen». Fagfolkene uttaler blant annet at «De fleste økonomer har ikke tro på at lettelser i formuesskatten gir noen særlig vekst.»

Den skatten som derimot betyr noe for bedrifter er selskapsskatten. Den vil vi redusere til 23 prosent.

Heller ikke i senere år har høyreegjeringen vært i stand til å gi et svar på hvilke effekter skattekuttene har på vekst eller sysselsetting, til tross for at de omtaler formuesskattekutt som tiltak for å skape nye arbeidsplasser.

Dette har vi gjort:

• 2005 - 2013

Sørget for at flere hundre tusen personer med mindre formue slapp å betale formuesskatt, samtidig som vi strammet inn i toppen, slik at de med de største formuene måtte betale mer.

Er du enig med Arbeiderpartiet om Formuesskatt?