Abort

Arbeiderpartiet mener det er kvinnen selv som skal bestemme om hun ønsker abort eller ikke.

Vi vil sikre dette når det gjelder abort:

• beholde dagens abortlov
  • ikke utvide adgang til selvbestemt abort utover 12. uke
  • jobbe aktivt mot alle forslag om innskrenkninger i kvinners rettighet til selvbestemt abort
  • at kvinner som vurderer abort skal behandles likt over hele landet

Kampen for selvbestemt abort

Arbeiderpartiet har en lang og stolt historie i kampen for selvbestemt abort. Vi mener prinsipielt at det er kvinnen selv som skal bestemme om en abort skal kunne utføres eller ikke. Og vi står som garantist mot at denne retten uthules.

Dagens abortlov balanserer hensynet til kvinnen på den ene side og vernet om fosteret på den andre side, på en god måte. I loven gis ikke tillatelse til svangerskapsavbrudd dersom fosteret er levedyktig, etter 22 hele uker.

Aborttallene går ned

Arbeiderpartiet vil forebygge uønskede svangerskap og redusere antall aborter. Fra 2008 til 2015 har det vært en jevn nedgang i andelen som tar abort. Aborttallene går også ned blant kvinner under 25 år.

8 av 10 selvbestemte aborter blir utført før 9. svangerskapsuke.

Derfor har vi i Arbeiderpartiet, sammen med blant annet KrF, bedt regjeringen om en stortingsmelding om seksuell helse som inkluderer konkrete tiltak for å redusere antallet uønskede svangerskap og aborter.

Reservasjonsretten for leger

Våren 2014 raste saken om reservasjonsrett for leger. H/FrP-regjeringen ville legge til rette for at leger skulle få slippe å henvise til abort, og Erna Solberg uttalte i media at hun ikke kunne forstå at dette skulle være en stor sak.

Det forstod derimot tusenvis av norske kvinner, som blant annet brukte 8. mars-dagen til rekordstore demonstrasjoner.

Arbeiderpartiet var klare på at alle som jobber i helsevesenet har plikt til å gi pasientene det de har krav på etter loven, og ikke påføre dem ekstra belastninger på grunn av egne samvittighetskvaler. Regjeringen måtte til slutt gi seg på dette.

En gang i tiden var abort kriminelt - også i Norge. Nå regulerer man abort ved å påføre jenter og kvinner mer dårlig samvittighet og praktiske hindringer på veien. Kvinners seksualitet har i alle land, i alle kulturer, til alle tider blitt forsøkt kontrollert. Og kvinnens rett til å bestemme over den, ta beslutninger som har betydning for hennes kropp og liv, har ikke vært en selvfølge. Det vi trenger politikk til - er å fjerne disse hindringene. Slik at hun kan bestemme selv.

original
Hadia Tajik, nestleder

Abort er en grunnleggende og viktig rettighet

original
Jonas Gahr Støre, partileder

Dette har vi gjort:

• 1978

Loven om selvbestemt abort ble innført av Odvar Nordlis Arbeiderparti-regjering.

• 1969

Arbeiderpartiets landsmøte gikk inn for retten til selvbestemt abort

Er du enig med Arbeiderpartiet om Abort?