Arbeiderpartiets partiprogram

Trygghet for morgendagen, tro på fremtiden.

Tonje Brenna presenterer førsteutkastet til Arbeiderpartiets nye partiprogram.

Leder av programkomiteen og nestleder i Arbeiderpartiet, Tonje Brenna, presenterte 30. september førsteutkastet til nytt partiprogram for Arbeiderpartiet 2025-2029 på Rosenholm barneskole på Holmlia. Her startet Brenna selv i 1.klasse for 30 år siden.

– I urolige tider prioriterer vi tryggheten til folk. Trygghet for bedre økonomi, trygghet mot kriminalitet og trygghet for god velferd. I Norge skal folk få en god og varm oppvekst, med helsehjelp når du trenger det. Derfor trenger vi at alle som kan jobbe, er i jobb. Det er slik vi også i fremtiden kan bygge et sterkt felleskap, slik vi er vant med i Norge. Det er denne oppskriften programmet inneholdersier Brenna.

Programmet har fem løfter til velgerne om hva Arbeiderpartiet lover å få til i neste stortingsperiode 2025-2029:

• Trygg økonomisk styring og bedre råd for nordmenn
  • Trygt arbeid til alle
  • Et tryggere Norge
  • En sterkere velferdsstat med lavere ventetid og gode tjenester til alle innbyggerne
  • Vi skal nå klimamålene.

Programkomiteen foreslår flere tiltak for et tryggere og bedre Norge. Arbeiderpartiet vil ha flere i jobb og færre på trygd, mindre skjermbruk og en mer praktisk skole, tøffere kamp mot gjenger og kriminalitet og kortere ventetider i helsevesenet.

– Unormale år med mange kriser samtidig gjør at vi må ta mange grep for å trygge landet fremover. Vi må bygge mer og billigere strøm for folk og næringsliv. Vi må prioritere at folk skal få god råd og gjøre det vi kan for at renta skal gå ned. Vi må ha en skole med mindre skjerm og mer læring. Samtidig må vi også styrke både velferdstjenestene våre og tryggheten ved å satse på politi og forsvar. Dette er ikke tiden for store skattekutt til de som har mest fra før eller kutt i velferd. Dette er en tid for å ruste opp fellesskap og forsvar, sier Brenna.

Arbeiderpartiets program 2025-2029 - førsteutkast.pdf 1,3 MB
Smilende Tonje Brenna sittende på huk med roser. Tre barn står rundt henne.

Programkomiteens utkast til partiprogram er på høring i organisasjonen til 1. desember 2024. Deretter leveres endelig utkast til sentralstyret innen 8. januar 2025, og det endelige programmet vedtas på landsmøtet i april 2025.

På dittforslag.no kan alle komme med forslag til programmet og hva Arbeiderpartiet burde gå til valg på i 2025, eller stemme på andre forslag som har kommet inn.  Dittforslag er åpent fram til høringsfristen på programmet går ut 1. desember. Alle forslagene leses og tas med inn i programprosessen.

Lurer du på noe om programprosessen? Send en e-post til [email protected]

Programkomiteen er bredt sammensatt av personer fra hele landet, og består av:

• Tonje Brenna, leder, sentralstyret, Akershus
  • Astrid Willa Eide Hoem, AUF