Vedrørende varsel mot stortingsrepresentant

Uttalelse fra Arbeiderpartiets partisekretær Kjersti Stenseng 9. mars 2020

Det blir i dag kjent gjennom media at Arbeiderpartiet nylig har behandlet et varsel mot stortingsrepresentant Eirik Sivertsen. Partikontoret sentralt har behandlet varselet etter partiets retningslinjer mot seksuell trakassering, og har konkludert med at Sivertsen har brutt disse. Som følge av dette har partiledelsen gitt Sivertsen beskjed om å fratre sitt verv som fraksjonsleder.

Det dreier seg om et varsel fra et kvinnelig medlem i Arbeiderpartiet og gjelder en hendelse i nyere tid. Av hensyn til den som har varslet kommer vi ikke til å gå nærmere inn på forhold rundt varselet.

Varsleren har et innstendig ønske om ikke å ha oppmerksomhet om saken, og det har vært et veldig viktig hensyn i partiets behandling av saken. Det ber vi om at blir respektert.

Sivertsen har meddelt Nordland Arbeiderparti at han ikke tar gjenvalg til Stortinget når denne stortingsperioden er over. Sivertsen har ingen øvrige verv i Nordland Arbeiderparti.

Pressekontakt:Ingrid Langerud, kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet, [email protected], tlf. 930 54 304