Jonas Gahr Støre på talerstolen under Arbeiderpartiets landsstyremøte

Landsstyremøte 29.-30. mars 2022

Tiden vi står i vil kreve det beste av oss

– Når hverdagen drar seg til for vanlige folk og prioriteringene blir viktigere enn før, trengs våre verdier. Vårt svar er trygghet og solidaritet, sa Jonas Gahr Støre i sin landsstyretale.

I talen la Støre vekt på hvordan regjeringen skal treffe løsninger som skal være sosialt rettferdige, styrke fellesskapet og komme vanlige folk til gode.

– Krisene ute treffer oss her hjemme også med rekordhøye strømpriser, drivstoffpriser som svinger, og ikke minst tusenvis av mennesker på flukt som vi skal ta imot på en god måte. Samtidig går norsk økonomi godt, og vi må derfor prioritere innenfor et begrenset økonomisk handlingsrom. Flyktninger, forsvar og beredskap må prioriteres. Det samme må vår politikk for å få flere i arbeid, redusere forskjeller og kutte klimagassutslipp. Men noe må kanskje settes på vent. Det er våre verdier som skal styre hvordan vi prioriterer.

Støre oppsummerte det første halve året med Arbeiderparti- og Senterparti-regjering med å vise til at mye av Hurdalsplattformen allerede er satt ut i livet parallelt med håndtering av strømkrise, koronakrise og krig i Europa.

– Hadia startet en historisk opprydning i norsk arbeidsliv, som Marte tar videre, og som Bjørnar følger opp til havs og Jon-Ivar på veier og skinner. Ingvild har vist at det er vårt felles helsevesen pengene skal gå til - fremfor de private, og Tonje gjør det vanskeligere for de store konsernene å tjene seg rike i barnehagesektoren. Sånn kunne jeg fortsatt. Både våre egne og Senterpartiets statsråder er godt i gang med å levere på vårt prosjekt.

Statsministeren brukte likevel mest tid på krigen i Ukraina og konsekvensene den får også i Norge.

– Vi blir satt på en historisk prøve. Norge har fra dag én sagt at vi skal stille opp og ta vår del. Det kommer til å kreve det beste av oss. Det vil koste og legge press på helsetjenester og skoler. Men vi skal klare det sammen. Sammen med kommunene, sammen med frivilligheten, sammen med arbeidslivets parter og sammen med ukrainerne selv, slo han fast.

Landsstyret vedtok lokalpolitisk plattform, en strategiuttalelse og en energiuttalelse.