Statsbudsjettet 2022: Enighet mellom Ap, Sp og SV

Flere nye jobber, utbygging av velferden i hele landet og kutt i klimagassutslipp

Dette budsjettet tar Norge i en ny og mer rettferdig retning. Etter åtte med Høyre-dominerte regjeringer der de som har mest fra før har vært budsjettvinnerne, er det nå vanlige folks tur. Nå leverer vi et historisk grønt og rettferdig budsjett. Vi reduserer forskjellene, styrker velferden, kutter klimagassutslippene og vi fjerner høyreregjeringens usosiale kutt. Ved valget ga velgerne tydelig beskjed om at de ønsket et skifte.

Med Arbeiderpartiet i regjering gjøres valgløfter til virkelighet. Vår 100-dagersplan følges opp punkt for punkt. Vanlige folk vil merke en forskjell allerede fra første dag i 2022.

– Dette er det det grønneste og mest rettferdige budsjettet Norge har sett på åtte år. Vi får på plass feriepenger på dagpenger, sier Eigil Knutsen, Aps finanspolitiske talsperson.

Høyreregjeringens forslag om å avkorte uføres fribeløp reverseres og barnetillegget for uføre gjenopprettes. Det bevilges også mer penger til brillestøtte, gratis kjernetid i SFO for 1. klassinger og billigere tannhelse.

– Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV har landet et godt budsjett som er sosialt og rettferdig for vanlige folk. Et budsjett som svarer på det tydelige signalet velgerne ga ved valget i høst - med ny politikk som vil merkes i folks liv, sier Jonas Gahr Støre.

Det opprinnelige budsjettet til høyreregjeringen hadde en usosial profil. Knutsen er glad for at de tre partiene har samlet seg om en grønnere og mer rettferdig kurs for Norge.

Nedenfor finner du en tabell med endringer i budsjettet, og et dokument med såkalte verbaler,  hva som skal behandles videre og saker det skal jobbes med fremover.

Disse endringene skjer i det som kalles tilleggsnummeret til Statsbudsjettet 2022