Jonas møter barn

Billigere barnehage, gratis kjernetid i SFO og økt studiestøtte!

Arbeiderpartiet i regjering gir trygghet i hverdagen.

Vi går gjennom krevende tider med økte priser og strammere økonomi i hverdagen. Trygg, økonomisk styring er avgjørende for at vi som fellesskap skal komme oss gjennom disse utfordringene. Arbeiderpartiet prioriterer dette i regjering.

Billigere barnehage

En viktig endring gjelder barnehage. Barnehage er bra for barna, familien, og fellesskapet. Derfor reduserer vi maksprisen i barnehage til 2000 kroner fra 1. august 2024. En familie med to barn i barnehage vil spare 23 000 kroner hvert år, sammenlignet med 2021.

For de mest spredtbygde distrikskommunene (189 kommuner i såkalt sentralitetssone 5 og 6, se liste nederst i saken) senkes maksprisen til 1500 kroner i måneden fra 1. august 2024.

Barnehagen har allerede blitt gratis for alle barn i Nord-Troms og Finnmark og fra det tredje barnet for familier som har tre eller flere barn i barnehage.

Gratis kjernetid i SFO

Det andre gjelder SFO. Fra høsten 2022 har alle elever på 1. trinn fått tilbud om tolv timer gratis SFO per uke. Nå har også alle 2. klassinger fått gratis kjernetid på SFO, og prisene for heltidsplass reduseres. SFO bidrar til fellesskap, lek og læring. Det er viktig at enda flere barn nå får mulighet til å ta del i det, uavhengig av foreldrenes lommebok.

Økt studiestøtte

Studiestøtten er også økt fra 1. august – vi sørger for den største årlige økningen av studiestøtten på 15 år! Studenter vil nå få over 9000 kroner mer i studiestøtte. Det er viktig og gir studenter bedre økonomi.

Gratis kjernetid i SFO, billigere barnehage og økt studiestøtte er viktige grep som gir trygghet, muligheter og fellesskap for folk over hele landet!

Vi får til mer sammen enn hver for oss.

Kommuner i sentralitetssone 5 og 6

Suldal, Kvitsøy, Utsira, Vanylven, Sande, Smøla, Aure, Fjord, Bindal, Sømna, Vega, Vevelstad, Herøy (Nordland), Leirfjord, Grane, Hattfjelldal, Dønna, Nesna, Lurøy, Træna, Rødøy, Meløy, Gildeskål, Beiarn, Sørfold, Steigen, Lødingen, Evenes - Evenássi, Røst, Værøy, Flakstad, Bø, Andøy, Moskenes, Hamarøy, Nore og Uvdal, Stor-Elvdal, Rendalen, Engerdal, Folldal, Os, Dovre, Lesja, Skjåk, Lom, Vang, Nissedal, Fyresdal, Tokke, Vinje, Bygland, Valle, Bykle, Åseral, Eidfjord, Ulvik, Modalen, Fedje, Masfjorden, Gulen, Solund, Hyllestad, Høyanger, Vik, Aurland, Askvoll, Fjaler, Bremanger, Frøya, Osen, Holtålen, Tydal, Snåase - Snåsa, Lierne, Raarvihke - Røyrvik, Namsskogan, Høylandet, Flatanger, Leka, Hitra, Åfjord, Tjeldsund, Ibestad, Gratangen, Loabák - Lavangen, Salangen, Dyrøy, Balsfjord, Sokndal, Lund, Hjelmeland, Sauda, Bokn, Vindafjord, Herøy (Møre og Romsdal), Stranda, Vestnes, Rauma, Aukra, Averøy, Gjemnes, Tingvoll, Sunndal, Surnadal, Hustadvika, Haram, Brønnøy, Alstahaug, Hemnes, Saltdal, Vestvågøy, Vågan, Hadsel, Øksnes, Aremark, Krødsherad, Flå, Nesbyen, Hemsedal, Ål, Hol, Sigdal, Rollag, Grue, Åsnes, Våler (Innlandet), Trysil, Åmot, Tolga, Tynset, Alvdal, Vågå, Nord-Fron, Sel, Sør-Fron, Ringebu, Sør-Aurdal, Etnedal, Vestre Slidre, Øystre Slidre, Drangedal, Seljord, Hjartdal, Tinn, Kviteseid, Gjerstad, Vegårshei, Åmli, Iveland, Hægebostad, Kvinesdal, Sirdal, Kinn, Etne, Bømlo, Fitjar, Tysnes, Kvinnherad, Ullensvang, Austevoll, Vaksdal, Austrheim, Sogndal, Lærdal, Årdal, Luster, Sunnfjord, Stad, Gloppen, Stryn, Oppdal, Rennebu, Røros, Midtre Gauldal, Selbu, Meråker, Frosta, Grong, Overhalla, Indre Fosen, Heim, Ørland, Nærøysund, Rindal, Kvæfjord, Bardu, Målselv, Sørreisa og Senja.

Disse kommunene har allerede gratis barnehage

Alta, Berlevåg, Båtsfjord, Gamvik, Hammerfest, Hasvik, Kárásjohka - Karasjok, Guovdageaidnu - Kautokeino, Kvalsund, Lebesby, Loppa, Måsøy, Unjárga - Nesseby, Nordkapp, Porsanger - Porsángu - Porsanki, Sør-Varanger, Deatnu - Tana, Vadsø, Vardø, Gáivuotna - Kåfjord - Kaivuono, Skjervøy, Nordreisa, Kvænangen, Karlsøy, Lyngen og Storfjord - Omasvuotna - Omasvuono.

Fant du det du lette etter?