Jonas Gahr Støre med Arbeiderpartiets 100-dagersplan plakat.

– Hvis vi vinner valget, skal det merkes fra dag én

Arbeiderpartiets 100-dagersplan for en ny regjering.

– Hvis vi vinner valget, skal det merkes fra dag én. Vi skal styrke vår felles velferd, øke tryggheten i arbeidslivet og kutte utslipp og skape jobber, sier Jonas Gahr Støre.

Valgkampen nærmer seg slutten, og Støre og resten av partiledelsen har de siste ukene reist rundt om i hele landet.

Det er enormt motiverende å treffe gode partivenner og velgere i hele landet. Vi merker at folk ønsker seg et skifte.

Jonas Gahr Støre
Jonas Gahr Støre tar selfie med dame i rød t-skjorte.

Ute på stand i Finnmark.

Jonas Gahr Støre og to barn snakker sammen

Møte med store og små i Trøndelag.

Jonas Gahr Støre på AUFs sommerleier, klapper sammen med masse mennesker

På AUF sin sommerleier på Utøya.

Det er store oppgaver vi står foran i årene som kommer, og det vil kreve det aller beste av oss over lang tid. Men noen ting kan vi gå i gang med umiddelbart, for å vise tydelig at en Ap-ledet regjering står for en helt annen kurs enn dagens høyregjering, sier Støre.

Før sommeren la Arbeiderpartiet frem en 100-dagersplan, som består av 40 punkter vi vil sette i gang i løpet av de første hundre dagene dersom vi vinner valget.

Ark med tekst. Arbeiderpartiets 100-dagersplan med 40 punkter.

– Med denne planen viser vi velgerne at valget vil gi endring fra dag én. Ta for eksempel vår aller viktigste sak: arbeid til alle. Vi vil skape flere jobber og et tryggere arbeidsliv. Nå kommer mange i jobb igjen etter pandemien, men fortsatt står altfor mange utenfor. Vi vil at unge skal følges opp mye tettere fra NAV, og at ingen skal gis opp. Det er en fallitterklæring for Erna Solberg at antall unge uføre har doblet seg på hennes vakt, sier Støre, som mener det er gjennomgående for høyreregjeringen at de har gjort for lite for dem som ikke kommer i jobb, eller mister den jobben de har.

Støre har møtt og snakket med mange av dem som lenge sto uten jobb på grunn av pandemien. En av dem er Torhild fra Raufoss, som jobber som operatør på Benteler-fabrikken.

Dame med handlevogn på butikken.

Torhild fra Raufoss.

– Torhild har gjort et sterkt inntrykk på meg. Da pandemien traff, var hun en av dem som ble svært provosert av hvor likegyldig høyreregjeringen stilte seg til at folk ble permitterte og mistet jobbene sine. Og jeg er helt enig med Torhild: Hele poenget med et velferdssamfunn er at vi har et fellesskap som stiller opp når krisen rammer, sier han.

Støre mener det siste halvannet året har vist fram selve stjernelaget i norsk arbeidsliv: vanlige folk som holder hjulene i gang i førstelinja vår: blant annet helsefagarbeiderne, lærerne, sykepleierne og renholderne.

Sykeilepere

Sykepleierne Gerd-Lillian og Stine-Mari som holder hjulene i gang.

Lærer som snakker til elever

Anita som stortrives i klasserommet med elevene sine.

Mann som lener seg inntil en vegg og ser ned på mobilen.

Mohamed som elsker jobben sin som helsefagarbeider.

– Dette er folk som fortjener hele, faste stillinger og en lønn å leve av. Det skal vi kjempe for, sier Støre og fortsetter:

– Vi skal fjerne generell adgang til midlertidige ansettelser og forby innleie som fortrenger faste stillinger. La meg ta et eksempel: I Fredrikstad jobber Mohamed som helsefagarbeider.

Mann i hvit sykepleieruniform, mørkt hår. Står utendørs.

Mohamed fra Fredrikstad.

– Han elsker følelsen av å være en trygghet for andre og er et strålende eksempel på akkurat det Norge trenger – flere dedikerte fagarbeidere. Men som veldig mange andre innenfor sitt fagfelt har Mohamed måttet ha flere stillinger for å få økonomien til å gå rundt.

Hans største ønske er en hel, fast stilling. Vi i Ap er helt enige med Mohamed, og derfor vil vi lovfeste retten til heltid. Det må bli arbeidsgivers plikt å dokumentere det dersom de ikke kan ansette på heltid, ikke motsatt.

Jonas Gahr Støre

Det er et paradoks at vi kommer til å mangle fagarbeidere i fremtiden, samtidig som folk ikke får full stilling. Da kaster vi bort den mest verdifulle ressursen vi har – menneskene, forklarer Støre.

En styrket velferd i hele landet er Arbeiderpartiets andre løfte til velgerne.

– Vi skal ha en sterkere velferdsstat som er der for deg når du trenger den, uavhengig av størrelsen på lommeboka og hvor du bor.

Sykepleier og eldre person i rullestol. Ser ut av vindu.
Elever som følger med på lærer.
By ved vann med fjell og hus.

– I løpet av de 100 første dagene vil vi også sette i gang en bo-hjemme-reform, bevilge mer penger til sykehusene og til lavterskel psykisk helsehjelp uten henvisning. Jeg er bekymret for økningen vi ser i psykiske lidelser, særlig blant unge. Mange har vært isolerte i lang tid og fått satt ungdomstiden på vent. Jeg er redd vi får en pandemi etter pandemien, sier Støre.

Arbeiderpartiets tredje valgløfte er en mer rettferdig klimapolitikk som kutter utslipp og skaper jobber.

Sommerens store naturkatastrofer og FNs siste klimarapport viser igjen at vi må handle. Klimaendringene er vår tids største utfordring, og oppgaven med å løse den er enorm.

Jonas Gahr Støre

– Men skal vi få til en omstilling av samfunnet som ikke øker ulikhetene mellom folk, må den være rettferdig. Det er kjernen i Arbeiderpartiets klimapolitikk, og noe jeg blant annet har snakket med Lars fra Mo i Rana om.

Mann med hjelm og orange kjeledress. Utendørs.

Lars fra Mo i Rana.

Lars er tillitsvalgt i industrien og mener Norge står foran nye store, grønne industrieventyr i årene som kommer.

Ny, grønn industri må bygges på skuldrene til den tradisjonelle, sier Lars, og jeg er helt enig.

– Et eksempel på hvordan vi vil gjøre klimapolitikken mer rettferdig, er å innføre moms på de dyreste elbilene for å bevilge penger til ladestasjoner i hele landet. Vårt mål er at alle kommuner skal ha minst én hurtigladestasjon. Det er rettferdig klimapolitikk i praksis, mener Støre.

– Dessuten vil vi sørge for et mer aktivt statlig eierskap. Staten må stille opp slik at næringslivet tør å ta risiko og satse på det grønne skiftet. Det skal vi starte med umiddelbart dersom vi kommer i regjering, sier Støre.

– Hele 100-dagersplanen bærer preg av hvem vi er til for, nemlig vanlige folk. Det må bli slutt på at de på toppen kommer først i køen når de store pengene skal fordeles og de viktige sakene avgjøres. Etter åtte år med økende forskjeller må det bli vanlige folks tur!

Fant du det du lette etter?