Urfolk og nasjonale minoriteter

Norge skal beskytte og fremme de nasjonale minoritetsspråkene, og være et foregangsland når det gjelder urfolks rettigheter.

Arbeiderpartiet vil:

Sikre gode rammevilkår for minoritetsspråkene og samiske språk og kultur, blant annet ved å:

• Forbedre tilgangen til barnehagetilbud for samiske barn.
  • Gjøre det enklere for elever å velge opplæring i samisk.
  • Øke rekrutteringen av studenter til samiske språkstudier og samisk lærerutdanning.
  • Tilby god kvalitet og bedre rammevilkår for kompetanseutvikling for lærere og ansatte i barnehage og skole.
  • Styrke fag- og forskningsmiljøer i høyere utdanning.
  • Tilby flere og mer tilgjengelige studier i høyere utdanning.
  • Sikre at samisk og kvensk litteratur skal være tilgjengelig i hele landet.
  • Styrke rettighetene til språkopplæring for elever med kvensk/norskfinsk bakgrunn.

Og vi vil:

• Styrke innsatsen for å utdanne samisktalende helsearbeidere og styrke samisk språk- og kulturkompetanse innen helse- og omsorgsutdanningene.
  • Innhente mer kunnskap om helsetilstanden i den samiske befolkningen, for å danne et bedre grunnlag for et bedre helsetilbud.
  • Sikre en sterk kommuneøkonomi for å gjøre kommunene i stand til å utfylle sin rolle i å utvikle de samiske samfunnene og ivareta samiske rettigheter.
  • Sikre at Sametinget tilføres tilstrekkelige ressurser for å ivareta rollen som et sterkt folkevalgt organ.

Dette vil vi med reindriften:

• Øke norsk matproduksjon basert på norske ressurser. Reindrift er en del av dette.
  • Løfte reindrifta som produsent av eksklusive mat- og kulturopplevelser, og tilrettelegge for økt satsing på kulturformidling og turisme basert på reindrift.
  • Gjennomføre en helhetlig revidering av reindriftsloven.
  • Mineralnæringen i nord skal utvikles i nær dialog med Sametinget for å sikre god sameksistens med reindriftsnæringen.
  • At utvikling av ny, fornybar kraft skal skje i dialog med reindrifta og i tråd med Norges internasjonale forpliktelser.

Norsk og samisk språk og de nasjonale minoritetsspråkene kvensk, romanes og romani som Norge har ansvar for, utgjør rammen for kulturuttrykk i det norske samfunnet. Alle disse språkene er under press. Arbeiderpartiet ønsker at Norge skal være et foregangsland når det gjelder ivaretagelse av nasjonale minoriteter og urfolks rettigheter.

Vi vil sikre gode rammevilkår for samiske språk, kultur, næringsliv og samfunnsliv. Samer skal ha reell mulighet til å lære samisk, bruke det i hverdagen og kunne overlevere det til neste generasjon.

Kommunene har en avgjørende rolle i å utvikle de samiske samfunnene. En sterk kommuneøkonomi er viktig for å ivareta samiske rettigheter.

Et sterkt folkevalgt organ i Sametinget er viktig for den demokratiske legitimiteten nasjonalt og for å løfte spørsmål som berører urfolk, i internasjonale fora. Sametinget må tilføres tilstrekkelige ressurser for å ivareta denne rollen.

Arbeiderpartiet vil utvikle reindrifta med et tredelt mål om økologisk, økonomisk og kulturell bærekraft.

Er du enig med Arbeiderpartiet om Urfolk og nasjonale minoriteter?