Permitteringsregelverket

I stedet for å gi ansatte sparken, skal norske bedrifter ha mulighet til å permittere i perioder med lav etterspørsel

Vi mener dette om permittering:

• Permitteringsregelverket bør utvides når det er dårlige tider i økonomien og mange står i fare for å bli arbeidsledige. På samme måte bør det strammes inn når det igjen går bedre.
  • Permittering kan være en god løsning for å hjelpe bedrifter med å holde på viktig kompetanse gjennom krevende perioder. Dessuten unngår man at arbeidsfolk unødvendig mister jobben.
  • Det er viktig at arbeidsstansen i bedriften kun er ment å være midlertidig, og at det er utsikter til nye oppdrag innen rimelig tid.

Permitterte kommer tilbake i arbeid

9 av 10 permitterte kommer tilbake til arbeidslivet. 8 av 10 tilbake til bedriften de var permittert fra.

Høyre/FrP-regjeringen begrunnet lenge sine avslag på å utvide permitteringsreglene med at det kunne føre til at “kompetanse låses inn”, og at det kan hindre omstilling. Men tallene viser at vi ikke snakker om en innlåsingseffekt, men en inkluderingseffekt. Og omstilling skjer nettopp i bedriftene, ikke i arbeidsledighetskøen.

Oppsigelser er ikke det samme som omstilling. Oppsigelser kan hindre omstilling og videreutvikling. Når en bedrift mister sine ansatte, forsvinner også den kompetansen som omstillingen bygger på. Det er ikke bare bedriftens problem. Det kan bli Norges problem om vi taper fagmiljøer og kunnskap i viktige bransjer.

Dette skiller oss fra Høyre-FrP-Venstre-regjeringen

Frem til januar 2018 Høyre-Frp-regjerningen

• Utvide permitteringsregelverket

Å utvide permitteringsregelverket kan gi bedrifter som står overfor midlertidige problemer mulighet til å holde på kompetent arbeidskraft.

Arbeiderpartiet Foreslo tidlig da arbeidsledigheten begynte å øke i 2015 å utvide permitteringsregelverket.

Høyre-FrP-Venstre-regjeringen Åpnet etter massivt press fra partene i arbeidslivet til slutt opp for permittering opp til 52 uker halveis ut i 2016. Endringen var kun en reversering av egen tidligere innstramming, ikke en styrking tilpasset den økende ledigheten.

• Arbeidsgivers egendandel

Når en permittering er trådt i kraft og den ansatte ikke lenger er i arbeid, har arbeidsgiver plikt til å betale lønn for en periode på 10 arbeidsdager.

Arbeiderpartiet Foreslo å redusere arbeidsgivernes egenandel fra 10 til 5 dager.

Høyre-FrP-Venstre-regjeringen Økte arbeidsgivernes egenandel fra 10 til 15 dager arbeidsdager. Dermed skyves deler av kostnadene ved lengre permittering over på bedriftene.

Er du enig med Arbeiderpartiet om Permitteringsregelverket?