Nei til salg av Norge

Vi er imot å selge vårt felles arvesølv. Vi skal eie vann, skog og fisk sammen.

Slik vil vi forhindre salg av Norge:

• Arbeiderpartiet vil ha et sterkt statlig eierskap, som sikrer kontroll over naturressurser, viktig infrastruktur og eierskap i strategisk viktige industribedrifter.
  • Statkraft skal forbli eid av staten, inntektene fra vannkraften tilhører det norske folk.
  • Vi er garantist for at fiskeressursene skal tilhøre fellesskapet, og ikke privatiseres. Fiskeflåten skal eies av fiskerne, og nasjonalitetskravet opprettholdes. Vi sier nei til evigvarende kvoter.
  • Eiendomspolitikken i landbruket skal sikre at ressursene blir holdt i hevd, og sikres lokalt og nasjonalt eierskap.
  • Statsskog skal ikke privatiseres. Et sterkt statlig eierskap av Norges skoger skal sikre felles muligheter for jakt, fiske og friluftsliv.

Vi vil bruke det offentlige eierskapet aktivt i omstillingen av Norge

Staten er eier av flere av de største bedriftene i Norge. Det sikrer at fellesskapet eier kritisk infrastruktur og viktige naturressurser. Det statlige eierskapet gjør også at viktige kompetansemiljøer som ellers ville forsvunnet til utlandet, forblir i Norge. Derfor sier Arbeiderpartiet nei til at staten selger seg ned i strategisk viktige selskaper for Norge.

I stedet vil vi bruke det offentlige eierskapet aktivt og forvalte statens eierposisjoner på en profesjonell og ansvarlig måte for å sikre fellesskapets interesser. Vi har som mål at strategisk viktige bedrifter beholder en sterk forankring i Norge. Med hovedkontor følger viktige stabsfunksjoner, forsknings- og utviklingsoppgaver og nasjonalt ansvar, noe som gir viktige ringvirkninger.

Vi har også tydelige forventninger til selskapene og hensynet til bærekraft, klima og natur er forsterket med Ap/Sp-regjeringen. Vi skal aktivt utnytte det handlingsrommet vi har som eiere i noen av Norges viktigste selskaper, og sørge for at de blir viktige lokomotiver i omstillingen av norsk økonomi, og utvikling av nye produkter og tjenester.

Er du enig med Arbeiderpartiet om Nei til salg av Norge?