Biografier

Det er mennesker som skaper politikken. Hvis du vil forstå politikken i nåtid og fortid, kan det være fint å gjøre deg kjent med de menneskene som har hatt en hovedrolle i byggingen av det samfunnet vi har i dag.

Historien om Arbeiderpartiet er også en historie om menneskene som bygde partiet og bevegelsen.

• Thorvald Stoltenberg †

Født 8. juli 1931, død 13. juli 2018.

• Jens Stoltenberg

Jens Stoltenberg er tidligere leder i Arbeiderpartiet.

• Martin Tranmæl †

Martin Tranmæl var medlem av Det norske Arbeiderpartis sentralstyre fra 1918-63, og redaktør av Social-Demokraten (senere Arbeiderbladet) fra 1921-49.

• Oscar F. Torp †

Oscar Torp var statsminister i Norge fra 1951-55 og formann i Det norske Arbeiderparti 1923-45.

• Marcus Thrane †

Marcus Thrane, født 14. oktober 1817 og død i Amerika den 30. april 1890, ledet den første norske arbeiderbevegelsen, thranitterbevegelsen. Dette var også den første organiserte politiske massebevegelsen i Norge, og på sitt høydepunkt hadde den omlag 30.000 medlemmer.

• Reiulf Steen †

Reiulf Steen ble født 16. august 1933 i Hurum, Buskerud. Han var formann i Det norske Arbeiderparti fra 1975-81 og medlem av partiets sentralstyre i tre perioder på til sammen 25 år fra 1961 -1990.

• Gustav A. Olsen-Berg †

Typograf Gustav A. Olsen-Berg var Det norske Arbeiderpartis leder fra 1893-1894.

• Johan Nygaardsvold †

Johan Nygaardsvold ble født 6. september 1879 og døde 13. mars 1952.

• Odvar Nordli †

Statsminister fra 15. januar 1976 til 4. februar 1981. Født 3. november 1927 - død 9. januar 2018.

• Oscar Nissen †

Oscar Egede Nissen var formann i Det norske Arbeiderparti 1906-1918 og redaksjonell leder for "Social-Demokraten" 1894-98. Oscar Egede Nissen som var lege, ble født i 1843 i Tromsø, og døde i 1911.

• Ludvig Meyer †

Ludvig Meyer var formann i Det norske Arbeiderparti og redaktør i "Social-Demokraten" 1897-1900. Han drev avisa fram til et moderne dagblad.

• Haakon Lie †

Haakon Lie satt som landsmøtevalgt partisekretær i nesten 24 år, fra 1945 til 1969. Fra sin plass på partikontoret spilte han på mange strenger. Den side ved ham som flest tillitsmenn og medlemmer kom til å stifte bekjentskap med, var agitatoren og inspiratoren. Med sterk og bestemt hånd ledet han partiets valgkamper.

• Christian Holtermann Knudsen †

Christian Holtermann Knudsen deltok i stiftelsen av Det norske Arbeiderparti i 1887 og grunnla avisa "Social-Demokraten" (senere Arbeiderbladet) i 1884.

• Carl Jeppesen †

Carl Jeppesen har skrevet seg inn i historien som leder av fyrstikkarbeidernes streik i 1889. Her hadde han bistand av blant andre Bjørnstjerne Bjørnson. Han var formann i Det norske Arbeiderparti i to perioder.

• Hans G. Jensen †

Hans G. Jensen var Det norske Arbeiderpartis formann 1888 til 1889.

• Christopher Hornsrud †

Christopher Hornsrud dannet i 1928 Norges første Arbeiderpartiregjering, som ble felt etter bare 18 dager. Han var formann i Det norske Arbeiderparti 1903-06.

• Rachel Grepp †

Rachel Grepp, født Helland (1879-1961), var den første som ble tildelt St. Hallvards-medaljen da Oslo by innstiftet denne utmerkelsen i 1956. Hun fikk den for sitt kultur- og helsearbeid.

• Einar Førde †

Einar Førde ble født 20.01.1943 i Høyanger, Sogn og Fjordane, og døde 26.09.2004. Han var nestformann i Arbeiderpartiet 1981-1989. Han var også parlamentarisk leder og kirke- og undervisningsminister.

• Kyrre Grepp †

Kyrre Grepp var formann Det norske Arbeiderparti i fire år, fra 1918 til 1922.

• Ole Georg Gjøsteen †

Instrumentmaker Ole Georg Gjøsteen ble født på Stord 9. februar 1854 og døde i 1936. Gjøsteen var formann i Det norske Arbeiderparti 1892-93.

• Einar Gerhardsen †

Einar Gerhardsen (1897-1987) var selve landsfaderen for en hel generasjon nordmenn. Han var leder i Arbeiderpartiet i 20 år og Norges statsminister i 17 år.

• Gro Harlem Brundtland

Gro Harlem Brundtland ble født 20. april 1939 i Bærum. Hun er gift med Arne Olav Brundtland, og de har fire barn.

• Trygve Bratteli †

Trygve Martin Bratteli ble født 11. januar 1910 på Nøtterøy i Vestfold og døde 20. november 1984.

• Anders Andersen †

Arbeiderpartiets første formann var sagbruksarbeider Anders Andersen