Jonas Gahr Støre intervjues av NRK i Stortingets vandrehall

Støre om Høyre, Frp og Venstres regjeringsplattform

– Øker forskjeller mellom folk

– Jeg vil gratulere Høyre, FrP og Venstre med å ha kommet fram til enighet om en regjeringsplattform, sier Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre.

Støre er positiv til blant annet signalene som kommer om flere politifolk og økt pappaperm. Han mener ellers plattformen er preget av mange uforpliktende formuleringer. Det kan gjøre gjennomføringsevnen svak.

Støre er også kritisk til hovedretningen i regjeringsplattformen.

– Det er tydelig at det er tre høyrepartier som her har blitt enige om en samfunnsutvikling i retning av fortsatte skattekutt, mer konkurranse og privatisering på flere velferdsområder og svekkede rettigheter for arbeidstakere. Dette mener Arbeiderpartiet er feil retning, som vil gi et mer urettferdig Norge, sier Støre.

Støre er særlig bekymret for arbeidslivspolitikken, med låsing av både fagforeningsfradraget og av statens andel i AFP-ordningen, fortsatt midlertidighet og økt jobbing på søndager.

– Plattformen inneholder heller ingen ny næringspolitikk, og det er for lite målrettet satsing på havnæringene og helsenæringer der Norge har gode muligheter til å skape flere jobber, mener Støre.

– På helse og skole ser vi ingen klar satsing, enda vi vet hvor store utfordringer vi står overfor, med et økende antall eldre og en vedtatt lærernorm skal følges opp, påpeker Støre.