'Jonas Gahr Støre har på seg et rødt forkle med teksten

Vi går til valg på skolemat

Arbeiderpartiet vil gi alle elever et sunt, enkelt skolemåltid hver dag.

Skolemat er et kinderegg – det er sunt, det er bra for læring og det skaper et fellesskap der alle er inkludert. Derfor går Arbeiderpartiet til valg på å innføre et sunt, enkelt måltid i skolen.

En av skolens viktigste oppgaver er å utjevne sosiale forskjeller ved at alle elever lærer godt. Sosiale forskjeller i kosthold gir også sosiale forskjeller i læring. Hver tiende elev i 6. klasse kommer på skolen uten å ha spist frokost, og en av syv – over 60 000 barn - har ikke med seg matpakke. Sannsynligvis er det mange av de samme barna som går sultne gjennom hele skoledagen.

Det er barn og unge fra hjem med liten tid og dårlig råd som ikke får med seg matpakke i sekken. Og det er ungdom fra hjem med dårlig råd som spiser minst frukt og grønt. Vanene fra oppveksten varer ofte livet ut. De sosiale forskjellene i barn og unges kosthold gir sosiale forskjeller i helse, muligheter og levealder. Det er dypt urettferdig.

Fire unge jenter sitter smilende rundt et bord. De har tallerkener med brødmat foran og glass med juice foran seg.

Mette barn lærer best

Skolemat også på videregående

Tonje Brenna er fylkesrådslederkandidat i nye Viken fylke. Viken Arbeiderparti går til valg på å innføre gratis skolemat i videregående skole.

– Vår jobb som politikere er å legge til rette for at folk kan leve gode, sunne liv. Da må løsningen være en styrking av fellesskapet og et skolemåltid hver dag, sier Brenna.

Flere av våre fylker har allerede funnet rom for skolemat i sine budsjetter, og enda flere vil innføre skolemat på sine videregående skoler etter valget.

Aktive og mette barn lærer best

Vi må se hele eleven – det er bra for læring og for mestring.  Derfor vil Arbeiderpartiet gi alle elever et skolemåltid, gjeninnføre skolefruktordningen i ungdomsskolen, sørge for en times fysisk aktivitet hver dag og sørge for gratis SFO/AKS hvor barna våre kan leke, spise sunt, gjøre lekser og drive med idrett og kultur. Høyre er i mot alle disse forslagene.

Les også: