Hele, faste stillinger

I Ap-styrte kommuner er det heltid som gjelder

I dag jobber bare 1 av 3 ansatte innen helse og omsorg i norske kommuner heltid. Det er ikke godt nok når vi vet at hele stillinger er bra både for de ansattes arbeidsvilkår og for kvaliteten på velferdstjenestene. Derfor er heltid en av våre hovedsaker. I Arbeiderparti-styrte kommuner skal ansatte tilbys hele og faste stillinger.

Faste stillinger i Fredrikstad

– Den beste satsingen jeg har sett, sier Fafo-forsker Leif E. Moland om Fredrikstads heltidsprosjekt til Fagbladet.no

I Fredrikstad er målet at 80 prosent av de ansatte innen helse og velferd i skal være heltidsansatte.

– Heltidskultur er viktig for brukerne og de ansatte, men det er også det største effektiviseringsgrepet Fredrikstad kommune kan gjennomføre. Derfor satser Fredrikstad Arbeiderparti på heltidskultur, forteller ordførerkandidat Jon-Ivar Nygård.

Bodøs ordførerkandidat Ida Pinnerød står utendørs smilende i rød jakke. Hun holder en mobiltelefon i hendene. Bak henne er grønt gress og noen busker.

Bodøs eldre fortjener den beste omsorgen

– For meg er heltid viktig fordi eldre i Bodø fortjener den beste omsorgen og ansatte som kjenner dem, forteller ordførerkandidat i Bodø Ida Pinnerød.

– Den personlige kontakten mellom eldre og de ansatte er ekstremt viktig. At de vet hvor saftglasset skal stå slik at de når frem, som vet hvilken kanal du liker på TV-en og som vet hvor tøflene skal plasseres slik at man får varme føtter når man skal ut.

Stord satser på heltid

Gaute Straume Epland - portrettfoto

Ordførerkandidat i Stord, Gaute Straume Epland

En annen kommune som har store ambisjoner for flere faste stillinger er Stord.

– Det er fordi det er best for de ansatte. En lav stillingsbrøk reduserer mulighet for å tjene opp en levelig pensjon og det gir lavere inntekt. At så mange jobber deltid er også med på å strupe rekrutteringen til et yrke vi kommer til å trenge i fremtiden, sier ordførerkandidat Gaute Straume Epland.

Sauherad, som blir en del av nye Midt-Telemark kommune er også i gang med en stor satsing for flere faste stillinger.

– Jeg brenner for familiene i samfunnet vårt, og hele stillinger er god familiepolitikk. Det gir familier trygghet for at man har stabil inntekt og forutsigbarhet for når man jobber slik man kan planlegge uka. Altfor mange har en ukentlig kamp for å sikre seg nok vakter og stor nok stillingsbrøk, det ønsker ikke vi, sier ordførerkandidat Mette Haugholt.

Stem for hele, faste stillinger

9. september er det valg. Mange jobber i kommunen og skal velge hvem som skal være sin arbeidsgiver de neste fire årene. Vi håper du vil stemme på Arbeiderpartiet for sterkere fellesskap, flere hele stillinger, og trygghet for alle.

Les også: