Et seriøst og organisert arbeidsliv

Våre kommuner har vist at det går an å gi folk skikkelige arbeidsforhold.

Alle skal være trygge på jobb, og det er kommunen som arbeidsgiver og innkjøper som skal bidra til det. Arbeiderpartistyrte kommuner og fylker går i bresjen for et seriøst og anstendig arbeidsliv gjennom å stille klare og tydelige krav om heltid og læreplasser til alle som leverer tjenester til kommunen. Dette har flere av våre fylker allerede gjort og mange går nå til valg på det.

Portrett av smilende Even Aleksander Hagen

KOMPETENTE FAGARBEIDERE: Fylkesordførerkandidat i Innlandet, Even Aleksander Hagen, mener seriøsitetskravene er viktig politikk både for ungdommen og Norges framtid.

Ungdommen risikerer Norges mest meningsløse kø

35 000 ungdommer starter på yrkesfag denne høsten og har som mål å bli fagarbeidere. Mange av dem vil ikke få den læreplassen de trenger for å fullføre utdanningen sin.

– For mange står unge uten læreplass og dette er Norges mest meningsløse kø, sier fylkesordførerkandidat i Innlandet, Even Aleksander Hagen.

Innlandet har også sin egen modell med seriøsitetskrav:

– De kravene vi stiller som fylkeskommune bidrar ikke bare til tryggere arbeidstakere, det krever også at bedriftene vi bruker skal ha lærlinger. Dette er god politikk for ungdommene våre som får trygghet og for Norge i fremtiden som får kompetente fagarbeidere, sier Hagen.

Ordfører i Skien, Hedda Foss Five, foran folk.

Skiensmodellen - en inspirasjon for andre

– Gjennom å stille krav om innkjøp får vi tryggere ansatte, bedre arbeidsvilkår og bedre kvalitet, forteller ordfører i Skien, Hedda Foss Five.

Det var i 2014 i Skien at Skiensmodellen ble født, en plan bestående av 14 punkter som skal forhindre sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. Modellen har siden blitt adoptert av flere kommuner i Norge.

– Jeg er glad for at mange kommuner rundt om i hele Norge har blitt inspirert og har fått egne seriøsitetskrav, sier Foss Five.

Helge Robert Midtbø i møte med tre mennesker.

TAR TAK LOKALT: Ordførerkandidat i Sunnfjord, Helge Robert Midtbø, vil jobbe for å innføre seriøsitetskrav i Sogn og Fjordanes største kommune.

Vi må ta tak for et seriøst arbeidsliv

I Førde har Høyre styrt i mange år uten å innføre seriøsitetskrav. Nå blir de en del av Sogn og Fjordanes største kommune, Sunnfjord, og kampen for et seriøst arbeidsliv står høyt på agendaen:

– Når høyrepolitikk sentralt fungerer som en bremsekloss i kampen for et seriøst arbeidsliv, må vi i Arbeiderpartiet lokalt ta tak. Derfor sier vi at når vi blir en ny kommune skal vi jobbe for å innføre seriøsitetskrav, forteller ordførerkandidat i Sunnfjord, Helge Robert Midtbø.

Les også: