Dame utendørs i vinterklær.

– Det har vært veldig vanskelig, for veldig mange

Det kokte over for Torhild da hun hørte at folk la seg sultne.

Arbeidsplassen til Torhild Løkken er normalt sett både trygg og god. Det siste året har imidlertid industriarbeiderne på Raufoss – i likhet med et stort antall arbeidsfolk i resten av landet – opplevd stor usikkerhet og mange permitteringer.

– Er det dårlige tider i Europa så merker vi det ganske fort. Så og si alt vi lager eksporterer vi jo ut til bilfabrikker i Europa, Asia og Sør-Amerika. Vi er veldig vare for konjunkturene ute i verden.

I snart 20 år har hun jobbet i industriparken på Raufoss. Først for Hydro, nå for bildelvirksomheten Benteler. Selskapet har tysk eier og produserer blant annet hjuloppheng og støtfangere.

På grunn av koronapandemien opplevde Torhild å bli permittert fra arbeidsplassen sin i mars i fjor. Det siste året beskriver hun som «veldig vanskelig, for veldig mange».

Tiden gikk uten at det kom noe dagpenger. Det gikk én måned uten dagpenger, det gikk to måneder, og det begynte å nærme seg tre måneder...

Torhild Løkken

Da statsråden rådet folk til å gå på sosialstønad for å få penger, var ventetiden over for denne dama her. Da sprakk det, forteller Torhild.

I duell mot Røe Isaksen

Torhild var kraftig provosert av regjeringens lange utredninger, og hadde et sterkt behov for å fortelle om hvordan vanlige folk virkelig hadde det som en konsekvens av nedstenging og permitteringer. Det resulterte i en videosnutt på Facebook som ble sett av over 100.000.

– Jeg har aldri i mitt liv gjort noe sånt før. Regjeringen og Torbjørn Røe Isaksen fikk det glatte lag. Videoen ble delt og delt, og plutselig ringte de fra NRK og ville ha meg med i Debatten.

Og sånn ble det. Fredrik Solvang ryddet plass til Torhild på Debatten i beste sendetid på NRK1. Motdebattanten? Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen fra Høyre.

– Jeg måtte bare være meg, hu kjerringa fra Eina som taler totning. Jeg tror det var litt uvant for Røe Isaksen at noen begynte å snakke om prisen på mjølk og brød, de helt enkle tingene. Jeg tror det var det som gjorde at det kom så mange reaksjoner etterpå, at folk faktisk skjønte hva jeg sa.

Se Torhild debattere mot Torbjørn Røe Isaksen i NRK Debatten her.

Dame på TV-skjerm som peker.

Før Debatten hadde Torhild vært frustrert i lengre tid. Begeret rant over da hun så at kolleger virkelig begynte å slite med å betale regningene sine. En av dem fortalte henne at de la seg sultne om kvelden så ungen skulle få mat.

– Når du får sånne tilbakemeldinger fra folk du jobber med og som du er glad i, da var det nok.

Hun hadde også et behov for å ta til motmæle når Røe Isaksen fremstilte det som «lettvint å gå på sosial».

– Og sånn skal det heller ikke være i et velferdssamfunn. Vi skal ha det vi har rett på når krisen rammer. Det er jo derfor vi har et fellesskap og det er jo det som gjør at vi er sterke, nemlig at vi har bygd opp en felles buffer som alle skal kunne dra nytte av når det dytter imot, sier hun.

Rettferdig krisepolitikk

Arbeiderpartiet er opptatt av at krisepolitikken for å møte konsekvensene av pandemien skal være rettferdig, og at krisetiltakene skal vare så lenge krisen varer. Ingen skal stå alene i denne krisen.

Pandemien har rammet ulikt og urettferdig. Noen har hatt trygge jobber og tjent gode penger, mens hundretusener har blitt permitterte, eller mistet jobb og inntekt.

På noen områder har vi fått gjennomslag for en mer rettferdig krisepolitikk. På andre områder har vi dessverre blitt nedstemt av høyreregjeringen og stortingsflertallet.

Her er noen av våre viktigste gjennomslag, og forslag som har blitt nedstemt.

Torhild med den røde bok

Da Torhild gikk på skolen hadde hun langt og lyst hår, og ble kalt «gullhår». Det var hun ikke noe interessert i, så da gikk hun like gjerne hjem til faren sin – bygdas altmuligmann – og ba han klippe av henne det lange håret. Gutten som hadde kalt henne gullhår fikk håret i en pose på skolen dagen etter.

– Da sa jeg «her har du gullhåret ditt». Og da var det slutt på den mobbinga, for da var det ikke noe mer å mobbe for. Det temperamentet har jeg vel hatt med meg støtt, forteller hun.

Temperamentet og engasjementet har Torhild i voksen alder kanalisert gjennom politikken og fagforeningsarbeid. Som organisert i Fellesforbundet, verneombud og likestillings-tillitsvalgt i klubben på Benteler, kjenner Torhild på et sterkt fellesskap på arbeidsplassen.

– Jeg er Torhild med den røde bok – altså arbeidsmiljøloven, ler hun.

Skremt av konsekvensene av pandemien

Torhild er bekymret for ettervirkningene av koronapandemien. Hun tror det er verst for de unge.

– Ja, mange eldre sliter også med å sitte alene, men vi har tross alt hatt et liv. Vi har fått lov å ha ungdomstiden vår, og vi har fått lov til å dumme oss ut, sier hun, og fortsetter:

– Jeg blir skremt når jeg ser de unge som aldri får igjen russetida de gikk glipp av, de som aldri får igjen tenåringsårene de har lagt bak seg, og når en ung gutt forteller at han er så ensom at det å dø ikke er noe verre enn sånn som han har det nå. Jeg er veldig bekymret for hvordan folk får det med den psykiske helsen etter dette her.

Derfor er nedbyggingen av psykiatrien svært bekymringsverdig, mener Torhild.

– Vi er nødt til å ta innmari godt vare på ungdommene våre. De er fremtiden vår, og det er de som skal føre dette landet videre.

Psykisk helse

Arbeiderpartiet frykter for at den nye pandemien etter koronapandemien, vil dreie seg om den psykiske helsen vår.

Høyreregjeringen nedprioriterer den mentale helsen i kommune-Norge og bevilger ikke nok penger til psykisk helse og lavterskeltilbud i krisepakker.

Arbeiderpartiet vil:

- Sørge for rask psykisk helsehjelp og lavterskeltjenester uten henvisning i alle kommuner.

- Styrke samhandlingen mellom spesialisthelsetjenesten, fastlegen og kommunen for å fange opp mennesker som får avslag, eller blir satt på venteliste i psykisk helsevern, og sørge for at disse blir ivaretatt i kommunen.

- Satse på desentralisert psykisk helsevern slik at det er kort vei til spesialister for folk i hele landet.

- Erstatte pakkeløsninger i psykisk helsevern med løsninger som er mer tilpasset brukergruppen og mer tillit til fagpersonenes vurderinger.

- Sørge for at lavterskel psykisk helsetilbud utvides, som ikke trenger henvisning fra lege. Øke bevilgning til ordningen Raskere psykisk helsehjelp – her må regjeringen komme med penger i fredagens krisepakke.

- I alternativt budsjett for 2021 foreslo vi 350 mill. til løft for psykisk helse og mot ensomhet.

Politikken må komme vanlige folk til gode

– Sånn skal vi ikke ha det i et velferdssamfunn som Norge! Vi skal komme tettere hverandre, ikke lengre unna hverandre.

Nå snakker Torhild om ulikheten som har skutt fart de siste årene. Forskjellene mellom fattig og rik blir stadig større, sprikene dypere.

Dame med briller og kort år. Nærbilde av ansikt.

Valget til høsten vil være et valg som kan endre retning. Vi må tilbake til grasrota og til folk. Og det tror jeg er på tide, for jeg kjenner meg ikke helt att i disse fine ordene som blir sagt i fra dagens regjering...

Torhild Løkken

Både Torhild og ektemannen hennes kommer fra det hun beskriver som «ganske enkle kår», og de har vært vant til å greie seg med lite.

– Og da vet du at du er veldig avhengig av å ha et fellesskap som kan hjelpe deg hvis ting går skeis. Det fellesskapet bød Arbeiderpartiet på.

Torhild er medlem i Arbeiderpartiet fordi hun mener at politikken skal komme vanlige folk til gode.

– Jeg pleier å si at jeg har aldri hatt god nok råd til at jeg kunne vært medlem av noe annet parti.