Ja til pleiepenger for langtidssyke barn

Støtter du forslaget om pleiepenger?

Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet frontet sammen disse tre punktene om pleiepenger:

• Innføre en unntaksregel som sikrer at alle familier som har behov for det får 100 prosent pleiepenger ut over tidsbegrensningen på fem år som ble innført 1. oktober.
  • At pleiepengene likevel ikke settes ned til 66 prosent etter ett år.
  • At aldersgrensen på 18 år ikke skal gjelde for barn med psykisk utviklingshemming.
Hadia Tajik, Per Olav Lundteigen (Sp) og Audun Lysbakken (SV) smilende i Stortingets vandrehall

– Mange familier er avhengige av pleiepenger. For oss har det vært viktig å sikre en unntaksregel som favner alle langtidssyke barn med dokumentert behov for pleiepenger, sier nestleder Hadia Tajik, her sammen med Per Olav Lundteigen (Sp) og Audun Lysbakken (SV).

Oppdatert 12. desember: I Stortinget ble det flertall for de to siste punktene, men ikke det første, siden KrF fremmet et eget forslag i stedet. Det er synd, men konsekvensene på sikt blir likevel forhåpentligvis de samme. Derfor støttet vi også KrFs forslag etter at vårt alternativ ikke fikk flertall.

Med det vedtatte forslaget får regjeringen i oppdrag å finne en varig løsning for de som trenger pleiepenger ut over 1300 dager. Vi kommer til å følge opp for å sikre at Stortingets vilje for en bedre pleiepengeordning blir gjennomført.

Vis gjerne at du støtter pleiepenger ved å signere nedenfor.

Jeg støtter pleiepenger for alle langtidssyke barn med behov

3088 personer har signert

Ved å signere samtykker du til å få oppdateringer fra Arbeiderpartiet om temaet på e-post og eventuelt andre digitale kanaler

Personvernregler