Brennpunkts avsløringer om dyreplageri i svinenæringen: – Grufullt og fullstendig uakseptabelt!

Arbeiderpartiets næringspolitiske talsperson Terje Aasland er opprørt over de grove lovbruddene og den grufulle behandlingen av dyr som avdekkes i Brennpunkt-dokumentaren på NRK.

– Det vi har sett er totalt uakseptabelt, og fra Arbeiderpartiets side er vi rystet over å se tilstander som dette i norsk landbruk. Slikt dyrehold skal vi ikke ha i Norge, og det er bra at det blir avdekket, sier Arbeiderpartiets næringspolitiske talsperson Terje Aasland.

Aasland påpeker at filmen dokumenterer svært grove tilfeller av dyreplageri som måanmeldes. Han framhever viktigheten av gode rutiner som sikrer at politiet varsles dersom deter mistanke om dyremishandling.

– Godt samarbeid og varslingsrutiner mellom Politiet og Mattilsynet må på plass for å sikre dette. Det er også mye som tyder på at det er behov for hyppigere og mer uanmeldt kontroll. Mattilsynet må ha ressurser og også sterkere virkemidler for å sikre dette. Vi har vært bekymret over at Mattilsynet får stadig nye oppgaver, men trangere budsjetter, sier Aasland.

Aasland understreket imidlertid at det er næringen selv som har hovedansvaret, og mener dette går ut over omdømmet og legitimiteten til norsk matproduksjon og norsk landbruk.

– Vi forventer at produsentmiljøene, industrien og landbruksorganisasjonene nå gjør alt som er mulig for å rydde opp. De som driver ulovlig, må ut av næringen. Folk som behandler dyr på denne måten, har ingenting i norsk landbruk å gjøre, sier Aasland.

Arbeiderpartiet støtter Mattilsynets forslag om at dyrevelferdsprogrammet som nå er laget, må bli obligatorisk for alle svinebønder.

– I tillegg er det viktigat slakteriene som mottar dyr med sår, skader eller andre avvik, reagerer og følger opp, slik at det får alvorlige konsekvenser for bønder som leverer dyr som har lidd, sier Aasland.