1. mai 2015

Trygge jobber for framtida – Styrk arbeidsmiljøloven

1. mai 2015-merket - Arbeid, hvile, frihet

Årets første mai-merke er en nyversjon av det aller første merket fra 1892.

– I år har vi tatt det frem igjen fordi regjeringen gjør det nødvendig å utkjempe gamle kamper på ny, sier partileder Jonas Gahr Støre.

– Regjeringen fører en politikk som svekker omstillingsevnen vår, gjør forskjellene større og arbeidslivet mer utrygt, ikke minst gjennom angrepene på arbeidsmiljøloven. «Omstilling» kaller de det, men dere, «omstilling» kan og må være noe annet enn å stille klokka bakover. Det skal vi slåss imot!

– Vi vil bygge landet – ikke selge det. Vi vil gjøre klima til en konkurransefordel for norsk industri – og veksten i byene skal bidra til å redde klimaet, ikke ødelegge det. Vi vil ruste offentlig sektor ved å bygge på det beste i den norske modellen: Tillit, faglighet og samarbeid.

Støre lover at Arbeiderpartiet hver dag skal jobbe for å forsterke arbeidsmiljøloven, ikke svekke den.

– Om vi inntar regjeringskontorene i 2017 skal vi fjerne loven om midlertidige ansettelser før arbeidsministeren har hengt fra seg frakken!

Arbeid til alle er fortsatt jobb nummer én for Arbeiderpartiet, understreker Støre.

–  Det er det fordi vi vet at lønnet arbeid er så fundamentalt – for følelsen av trygghet, verdighet og frihet. Derfor ligger det i vårt instinkt å ta i bruk de kraftigste verktøyene i kassa for å bekjempe arbeidsløshet.

–  Det viktigste vi kan gjøre er å holde orden i økonomien, slik at ikke enda flere arbeidsplasser settes i fare – særlig i konkurranseutsatt sektor.

Støre peker på at det trengs flere tiltak for å få folk ut i arbeid, særlig de unge. Derfor har Arbeiderpartiet foreslått å øke antallet tiltaksplasser, og var imot da regjeringen svekket permitteringsregelverket.

– Og derfor er vi intenst imot å sløse bort handlingsrommet i budsjettet og fellesskapets penger på skattekutt til landets alle rikeste. Jeg savner en regjering som viser handlekraft, som tar den stigende arbeidsløsheten på alvor. Som ikke bare i ord, men i politisk gjerning prioriterer kampen for arbeid til alle, sier Støre.

Fant du det du lette etter?